30 éve nem szűnő gond a Gellért-hegy lakóinak és környezetének az a terhelés, amit a turistabusz-forgalom okoz, hiszen innen nyílik a legszebb panoráma Budapestre. Ez a turisták első számú célpontja, méghozzá busszal, mert másmilyen lehetősége nincs. A Gellérthegyi Sikló Kft. számítása szerint a jármű működésének első 35 éves ciklusában mai árakon megközelítőleg 30 milliárd forint bevételről mondott le a Főváros, miközben nem kezeli a környékbéli lakók problémáit.
Most a Kúria 2024. december 5-én meghozott döntésével immáron második alkalommal helyezte hatályon kívül az elsőfokú bíróság korábbi ítéletét és másodszor utasította azt új eljárás lefolytatására.
A Gellért-hegyi Sikló projekt tehát újra rendelkezik azzal a környezetvédelmi engedéllyel, amely az összes további engedély alapját képezi. A fővárosi vezetés azonban nem csak e környezetvédelmi, hanem a BKK résztulajdonában álló projektcég által megszerzett további öt engedélyt is sorban megtámadta, külön eljárások keretében.
A Citadella felújításának indulásával, 2020 júliusában egy a teljes Gellért-hegy megújítását célzó és ezzel közvetve a Siklót is támogató kormányrendelet született, amelynek kihirdetése után a jelenlegi fővárosi vezetés a színfalak mögött a projekt kivégzéséről döntött. A Főpolgármester pár nappal korábban még aláírta az építési engedély meghosszabbításához is szükséges Tulajdonosi Hozzájárulását.
A Gazdasági Bizottság eltérő véleménye és a képviselők aggályai, kérdései ellenére a Képviselőtestület támogatta a Főpolgármester javaslatát, így a Főváros mindenféle egyeztetés vagy felszólítás nélkül bejelentette elállási szándékát. Ezt az elállásközlést a fővárosi résztulajdonban álló projektcég keresettel támadta, és kérte a bíróságot, hogy mondja ki: az elállásközlés jogszerűtlen volt, vagyis a szerződés még mindig hatályos. Az első- és másodfokú ítéletek után a felülvizsgálati kérelmet a Kúria ez esetben is befogadta, ezt a másik tárgyalást 2025. januárjára tűzte ki.
A megújuló Citadella látogatói forgalma fogja kikényszeríteni az egyetlen megoldást a Gellért-hegy megközelítésének problémájára, a Siklót, mert nincs más ésszerű és felelős alternatív közösségi közlekedési eszköz.
A sikló egy „rejtett”, kötött pályán közlekedő lift, ahol a két kabin egymás ellensúlya, ezért energiát csak a felfelé utazó többletteher szállítására kell fordítani. Az elektromos kisbuszok keringtetése összehasonlíthatatlanul rosszabb megoldás. A sikló lokálisan nulla károsanyag-kibocsátással működik.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Legolvasottabb

Nagy bejelentést tett a BYD, Győrre esett a választás

Két gondozónő repült a bölcsődéből, akik leragasztottak a síró gyerekszájat

Átadta Lantos Csaba energiaügyi miniszter a pozícióját, Rothschild-cégvezér és amerikaiak is jönnek tanácsadónak a 4iG-hez

Ennek fele sem tréfa: Szlovákiában katonák járőröznek, Csehországban hermetikusan zárnak

Nehogy most váltson nyári gumira: Ausztriában cudarul megbüntethetik érte

Csudavonat suhan át Magyarországon, ha van pénze lóvéra, felszállhat rá
A világgazdaságot megrengető bejelentésre készül Donald Trump

Megvan a siker kulcsa - Ezzel a betegek is jól járnak

Mi folyik itt? Magyar fiatalokat vertek meg fociultrák Kolozsváron, már a belügyminiszternél tart az ügy
