A SAS vállalat megbízásából készített kutatás megállapítja, hogy a kínai üzleti döntéshozók szerint vállalataik 83 százaléka használja a technológiát. Ez az arány az Egyesült Királyságban 70 százalék, az Egyesült Államokban 65 százalék, Ausztráliában 63 százalék. Az USA vállalatok ugyanakkor 24 százalékkal vezetnek a kiforrottság és a generatív MI alapú technológiák teljes körű bevezetése tekintetében, szemben a kínai 19 százalékkal és az egyesült királyságbeli 11 százalékkal.

Az MI és a generatív MI globális gazdasági hatása becslések szerint évente 2,6–4,4 billió dollár többletbevételt hozhat a felhasználási esetek teljes skáláján. 

A gazdasági következményeket figyelembe véve a SAS és a kutatást végző vállalat 1600 döntéshozót kérdezett meg a legfontosabb globális piacokon. A válaszadók számos iparágban dolgoznak, beleértve a bankszektort, a biztosítást, az állami szektort, az élettudományokat, az egészségügyet, a távközlést, a feldolgozóipart, a kiskereskedelmet, az energia- és közműszolgáltatást, valamint a szakmai szolgáltatásokat. A felmérésben szereplő legkisebb vállalatok 500–999 főt, a legnagyobbak 10 000+ főt foglalkoztatnak – írják a SAS vállalat sajtóközleményében. 

Bármely új technológiával kapcsolatban érvényes, hogy a vállalatoknak át kell lépniük egy felfedezési fázison, amely elválasztja a felfokozott elvárásokat a valóságtól, hogy megértsék a valós vállalati megvalósítások összetettségét. A generatív MI-vel elértük ezt a pillanatot

– állapította meg Bryan Harris, a SAS ügyvezető alelnöke és technológiai igazgatója. „A felfokozott elvárások csúcspontján túl mostantól a generatív MI célirányos alkalmazása és a megismételhető, megbízható üzleti eredmények elérése a tét.”

A generatív MI teljes körű használata és a vállalati folyamatokba való beépítése tekintetében Észak-Amerika részesedése 20 százalék, az Ázsia-csendes-óceáni térségé 10 százalék, Latin-Amerikáé 8 százalék, Európáé 7 százalék.

A következő régiók vezettek be a generatív MI használatára vonatkozó szabályozást: Ázsia–csendes-óceáni térség: 71 százalék, Észak-Amerika: 63 százalék, Európa: 59 százalék, Latin-Amerika: 52 százalék.

Az Ázsia–csendes-óceáni térség vállalatainak 94 százaléka rendelkezik dedikált költségvetéssel a jövő évi generatív MI fejlesztések finanszírozására. Európában ez az arány 91 százalék, Észak-Amerikában 89 százalék és Latin-Amerikában 84 százalék.

A banki és a biztosítási szektor vezet 

Az adatok iparági szegmensekre bontva azt mutatják, hogy a banki és a biztosítási szektor számos mutató tekintetében vezet a mesterséges intelligencia napi üzleti műveletekbe történő beépítése terén. A bankszektorban ennek aránya 17 százalék, a távközlésben 15 százalék, a biztosítások területén 11 százalék, az élettudományokban, a szakmai szolgáltatások területén egyaránt 11 százalék, a kiskereskedelemben 10 százalék, az állami szektorban és az egészségügyben csak 9 százalék, míg a feldolgozóiparban 7 százalék valamint az energia és közműszolgáltatásokban 6 százalék.

A következő iparágak jelezték, hogy máris napi szinten és milyen mértékben használják a generatív MI-t: a távközlésben 29 százalék, a kiskereskedelemben 27 százalék, a bankszektorban 23 százalék, a szakmai szolgáltatások területén 23 százalék, a biztosítások szektorában 22 százalék, az élettudományok területén 19 százalék, az egészségügyben 17 százalék, az energia és a közműszolgáltatásokban 17 százalék, a feldolgozóiparban 16 százalék, az állami szektorban pedig 13 százalék.

Arra kérdésre, hogy mely szervezeti egységek használják, vagy tervezik használni a generatív MI-t, a válaszok megoszlása a következő volt: értékesítés 86 százalék, marketing 85 százalék, információtechnológia 81 százalék, pénzügy 75 százalék, termelés 75 százalék.

A globális felmérés adatai szerint a generatív MI rutinszerű alkalmazásával kapcsolatban a vállalatok előtt álló kihívások listáján az első helyen a világos stratégia hiánya áll.

A felmérésre válaszoló vezetők mindössze 9 százaléka nyilatkozott úgy, hogy rendkívül tájékozott a generatív mesterséges intelligencia vállalati bevezetésével kapcsolatban. Azon válaszadók közül, akiknek a vállalata már teljes mértékben bevezette a generatív MI-t, csak 25 százalék nyilatkozott úgy, hogy rendkívül jól ismeri a vállalata stratégiáját a generatív MI bevezetésére vonatkozóan. Még a technológiai beruházási döntésekért felelős vezetők sem ismerik kellőképpen az MI-t – azoknál a szervezeteknél sem, amelyek az elfogadási görbe előtt járnak.

Tízből kilenc vezető technológiai döntéshozó összességében elismeri, hogy nem érti teljesen a generatív MI-t és annak az üzleti folyamatokra gyakorolt potenciális hatását. A technológiai vezetők mindössze 36 százaléka állítja, hogy teljesen képben van.

Ennek ellenére a legtöbb szervezet (75 százalék) azt állítja, hogy a következő pénzügyi évben az MI-be való befektetésre elkülönített költségvetést tervez készíteni.