Egy új jelentés szerint a vizsgált 134 országból mindössze hét – Ausztrália, Észtország, Finnország, Grenada, Izland, Mauritius és Új-Zéland teljesíti az Egészségügyi Világszervezet (WHO) által előírt, az autók, teherautók és ipari részecskék által kibocsátott apró részecskékre vonatkozó határértéket – írta a The Guardian.

Az országok túlnyomó többsége nem teljesíti ezt a szabványt a PM2.5-re vonatkozóan, amely egy olyan mikroszkopikus méretű koromszem, amely kisebb, mint az emberi hajszál szélessége, és belélegzése számtalan egészségügyi problémát okozhat és halálos betegséghez is vezethet. Az IQAir, egy svájci levegőminőséggel foglalkozó szervezet jelentése szerint, noha a világ levegője általában sokkal tisztább, mint az elmúlt évszázad nagy részében volt, még mindig vannak helyek, ahol a szennyezettségi szint különösen veszélyes. Így Pakisztánban a PM2,5-szint több mint 14-szer magasabb, mint a WHO-szabvány, India, Tádzsikisztán és Burkina Fasoban is.

Az IQAir hatodik éves jelentése szerint a világ legszennyezettebb városa tavaly az indiai Begusarai volt, egyébként Indiában található a világ négy legszennyezettebb városa. A fejlődő világ nagy része, különösen az afrikai országok nem rendelkeznek megbízható levegőminőségi mérésekkel.

Kanadában, amelyet sokáig a nyugati világ legtisztább levegőjű országának tartottak, tavaly a PM2,5 tekintetében a legrosszabb helyzet alakult ki a pusztító hatalmas erdőtüzek miatt, és mérgező anyagokat juttatott nemcsak az ország levegőjébe, hanem az Egyesült Államokba is.

A WHO 2021-ben 5 mikrogramm/köbméterre csökkentette a „biztonságos” PM2,5-szintre vonatkozó iránymutatását, amerikai tudósok múlt hónapban közzétett kutatása szerint azonban a PM2.5-nek nincs biztonságos szintje, még a legkisebb expozíció is összefüggésbe hozható a szívbetegségek és az asztma számának növekedésével és az ezzel járó kórházi kezelésekkel.

Aidan Farrow, a Greenpeace International vezető tudósa azt mondta, hogy a levegőminőség jobb ellenőrzésére is szükség van.

2023-ban a légszennyezettség globális egészségügyi katasztrófa maradt

 

– mondta.

Az Economx is megírta, hogy még annál is szennyezettebb Budapest levegője, mint gondoltuk. A helyzetért egyértelműen a közlekedés, az elöregedett járműpark a felelős. Itt olvashat többet erről >>>