Azon dolgozunk, hogy Indiát a teljes ellátási lánc középpontjává tegyük keletről nyugatra – mondta Karan Adani a Bloombergnek adott interjújában. Az Adani Ports vezérigazgatója, elmondta, hogy a vállalat elvi hozzájárulást kapott a vietnami kormánytól egy lehetséges kétmilliárd dolláros zöldmezős projektre Da Nangban.

Ez lenne a cég portfóliójának legújabb tagja. A vállalat 2022-ben közös ajánlatot nyert az izraeli kormány tenderén a haifai kikötő megvásárlására 1,2 milliárd dollárért. A vállalat tulajdonában vannak továbbá kikötői eszközök a Sri Lanka-i Colombóban és a tanzániai Dar es Salaam kikötőjében – írja a Business Insider.

A kínai szorítás lazítása

India régóta tart attól, hogy Kína kikötőkkel bástyázza körül az országát. Az Indiai-óceánon található kereskedelmi infrastruktúrát gyakran „Kína gyöngysoraként” is emlegetik. Peking „Övezet és út” elnevezésű kezdeményezése a világ számos kikötőjének felvásárlását foglalja magában, hogy egy olyan tengeri útvonalat építsen ki, amely Kína partjaitól az Indiai-óceán fő tranzitútvonalán és a Közel-Kelet legforgalmasabb tengeri pontjain keresztül vezet, és Európában ér csak véget.

A Washington Post szerint a kínai tulajdonú kikötőkbe történő beruházások többségét az állami vállalatok hajtották végre, ami a Kínai Kommunista Pártot a globális ellátási láncokat tápláló kikötők legnagyobb üzemeltetőjévé tenné.

Karan Adani
Karan Adani
Kép: AFP, Noah Seelam

A Council on Foreign Relations szerint Kína az Antarktisz kivételével minden kontinensen legalább egy kikötőt üzemeltet vagy rendelkezik tulajdonrésszel. A 101 kínai érdekeltségű kikötőből 92 aktív volt 2023-ban.

A Qianzhan Ipari Kutatóintézet jelentése szerint Kína 2016 és 2021 között legalább 40 milliárd dollárt fektetett be a part menti kikötői infrastruktúrába.

A jelentésből az is kiderült, hogy Kínának 76 olyan kikötői terminálja van, amely képes 14 ezer 6 méternél nagyobb konténert szállító nagy hajók befogadására, míg a dél- és délkelet-ázsiai országok között mindössze 31 van. A Fortune India arról számolt be, hogy eddig India átrakodott rakományának 75 százalékát az országon kívüli kikötők kezelik. Az Adani Group ezen az arányon akar változtatni.

Egy érlelődő nagyhatalom, amelyet Orbán Viktor kihagyott a számításból Tusványoson

A kormányfő tusványosi beszédében sok kérdés mellett hangsúlyos szerepet kapott Kína dicsőítése és jövőbeli világvezető szerepének hangsúlyozása. Egyrészt azonban nem esett arról szó, hogy életminőségben a hatalmas ország talán soha nem éri utol Európát, és hogy van még egy ország, amely hamar Kína szintjére nőhet: India.India, amelynek lakossága most előzi Kínát, a gyors, Kína által is bejárt fejlődés pedig most indult be, és a ha a jelenlegi trendek folytatódnak, néhány évtized múlva ugyanolyan gazdasági potenciállal fog rendelkezni, mint Kína, és ehhez ennek megfelelően ugyanolyan nagyhatalmi, vagy ha úgy tetszik, szuperhatalmi ambíciók is társulhatnak.Ez persze nem törvényszerűen jelent konfliktust: a kommunista párt által irányított Kína, ahol a nép sosem szólhat bele, ki vezesse, erősebben mutathat szuperhatalmi igényeket, mint a demokratikus vezetésű India. A vágyott ázsiai vezető szerepen azonban vélhetően osztoznia kell majd nagy szomszédjával.

Modi: Indiát a világ gyárává kell tenni

A vállalat nyíltan összehangolta üzleti érdekeit Narendra Modi indiai miniszterelnök fejlesztési programjával, amely szerint Indiát a „világ gyárává” kell tenni. Augusztus elején fogadta az első anyahajót az indiai Kerala állam kormányával közösen vállalt Vizhinjam kikötőjének első fázisában.

A várhatóan 2028-ra elkészülő tengeri kikötő célja, hogy India konténer-átrakási igényeinek akár a felét is kiszolgálja.

A Bloomberg Billionaires Index szerint a csoport fő vállalata, az Adani Enterprises 2024-ben 11,6 milliárd dolláros bevételt jelentett, a cégben Gautam Adani (Karan apja) 75 százalékos részesedéssel rendelkezik.

A 62 éves férfi, aki több mint 80 milliárd dolláros vagyonnal rendelkezik, hétfőn bejelentette utódlási tervét: fiait, Karant és Jeetet, valamint unokaöccseit nevezte meg az Adani-csoport örököseinek. Az Adani család tagjai a társulást az ország gazdasági javításának vágyaként fogalmazzák meg, az Adani-csoport honlapján található elnöki üzenet azt ígéri, hogy olyan ágazatokba törnek be, „ahol az országnak meg kell vetnie a lábát”.