A nagyrészt a Tesla elcsábítására irányuló lépésben India közölte, hogy drasztikusan csökkenti bizonyos elektromos járművek importvámját azon gyártók esetében, akik legalább 500 millió dollárt fektetnek be autóik gyártásába az országban, a világ harmadik legnagyobb autópiacán.
A gazdaságpolitika megváltoztatása, amely előírja a gyártók számára, hogy három éven belül üzemeket hozzanak létre, azt követően történt, hogy Narendra Modi indiai miniszterelnök júniusban az Egyesült Államokban tett állami látogatásán találkozott a Tesla vezérigazgatójával, Elon Muskkal. A találkozót követően, amelyet Musk fantasztikusnak nevezett, azt mondta, hogy reményei szerint 2024-ben ellátogathat Indiába – írja a The Wall Street Journal.
Modi valóban törődik az országával, mert arra ösztönöz minket, hogy jelentős beruházásokat eszközöljünk Indiában, ami nekünk is a szándékunk. Csak a megfelelő időzítést kell kitalálnunk
– mondta Elon Musk.
Az amerikai látogatás után hónapokig óta folytak a tárgyalások a Tesla vezetői és az indiai felsővezetők között. India több globális befektetést szeretne bevonzani a csúcstechnológiai cégektől, annak érdekében, hogy technológiai gyártási központtá váljon és új munkahelyeket teremtsen. Musk már régóta érdeklődik India iránt, de azt is elmondta, hogy az importvámjai túl magasak.
India az importált elektromos járműveket az áruktól függően akár 100 százalékkal is megadóztathatta. Az új, azonnal hatályba lépő politika 15 százalékra csökkentené a vámokat a 35 ezer dolláros vagy annál magasabb importárú elektromos személygépkocsik esetében.
A kereskedelmi minisztérium szerint a vámcsökkentés évente legfeljebb 8000 autóra vonatkozna, és öt év alatt összesen 40 ezer járműre korlátozódna.
Amerikai látogatás és csökkenő vámkulcs
A Tesla Model 3 modell az Egyesült Államokban közel 39 ezer dollárról (14,2 millió forint) indul, mindenféle kedvezmény nélkül. A cég arra törekszik, hogy először a prémium kategóriás autóit importálja Indiába, hogy megalapozza a piacát, miközben egy gyárat hozna létre egy megfizethetőbb változat előállítására, amely valószínűleg a Model 3 kicsinyített változata lenne.
Hónapokig tartó megbeszélések után, amelyek során Piyush Goyal indiai kereskedelmi miniszter novemberben ellátogatott kaliforniai Fremontban található Tesla-üzembe, ezt követően India olyan gazdaságpolitikát dolgozott ki, amely már eleget tesz az autógyártó kérésének, ugyanakkor segíti a piac bővítését és más globális szereplők vonzását.
India hajlandó pragmatikus lépéseket tenni annak érdekében, hogy a globális elektromobilitási ellátási lánc és gyártási ökoszisztéma meggyökerezhessen az országban
– mondta egy indiai tisztviselő.
Az Egyesült Államokon kívül a Teslának Németországban és Kínában vannak még gyárai. India befogadta az elektromos két- és háromkerekűeket, de az EV-autók eladásai az árérzékeny piacon egyelőre elenyészőek. A terv viszont az 2030-ra az új autóeladások 30 százalékát az elektromos autók tegyék ki a világ legnépesebb országában.
A tavalyi év adatai szerint az elektromos autók eladása gyorsan növekszik, és ezt nagyrészt a hazai gyártó, a Tata Motors uralja, amely az ország egyik legnagyobb konglomerátumához, a Tata Grouphoz tartozik.