Egy egyszerű, aranyos marketing fogással kezdődik a baj. Az embereket csábítják az ünnepi díszbe öltözött üzletek, egyre nagyobb szerepet kapnak a családtagoknak vásárolt ajándékok is. Ez azonban könnyen függőségbe csaphat át. Ennek hátterében az agyunk jutalmazási rendszere áll, amely boldogság-hormonokat szabadít fel minden költekezés alkalmával.
A vásárlási addikcióban szenvedők azonban nem csak karácsony előtt járják a boltokat, az év nagy részét üzletekben töltik. Másik legjellemzőbb tulajdonságuk, hogy saját örömükre költik a pénzüket, nem az ajándékozást tartják szem előtt – írja a SzabadFöld.
Hogyan ismerhetjük fel a kényszeres vásárlókat?
A kényszeres vásárlás egy impulzív viselkedészavar, amely az emberek 6-7 százalékát érinti, főleg a nőket. Az érintett emberek mindig túlköltekezik magukat, általában felesleges dolgokat vesznek, amelyeket már fizetés után meg is bánnak. Következő lépésként temérdek adósságot halmoznak fel. Egyes családokban ez természetesen komoly problémákat okoz, így a viselkedészavarral küzdő emberek gyakran rejtegetni kezdik új szerzeményeiket.
A vásárlási „láz” azonban a mai napig nem diagnosztizálható függőségként. Klinikai értelemben nem számít betegségnek, de mint viselkedési zavar egyre több embert érint. A probléma hátterében álló eszközök pedig nem állnak messze az alkohol- és a drogfüggőséget kiváltó okoktól sem.
Érdemes szem előtt tartani karácsonykor is, hogy a szeretetben gazdag ünnep nem az ajándékoktól lesz szép és teljes. Az együtt töltött minőségi időnél és az egymásra figyelésnél nincs értékesebb.
(Kiffer Anna)