Idén később kezdődik a tanszervásár: noha a korábbi évek tapasztalatai szerint a családok többsége július végén már számol a bő egy hónap múlva kezdődő, új iskolaév beszerzéseivel, most még inkább csak félretesznek a tanszerekre. A szokatlanul hosszú kánikula ugyanis a nyár egészében, így az elkövetkező hetekben is megváltoztatja a vásárlási szokásokat – hívta fel az Economx figyelmét Vámos György.

A kiskereskedelmi szakértő szerint már egyre több üzletben érkeznek az iskolai és az őszi termékek, ám azokra majd csak augusztus közepétől robbanhat be a kereslet, akkor várhatóan két-három hétig tolongás lesz a pénztáraknál.

Egyelőre viszont az eddig júliusban indult szezonális akciók is váratnak magukra, mivel még erős a nyári kikapcsolódást támogató iparcikkek iránti kereslet. Eközben az élelmiszerüzletekben is változott a vásárlások rendje, a nagy melegben a bevételek vártnál nagyobb része a turizmus felé terelődött.

Az idei nyár több tekintetben módosítja a kiadások szerkezetét, ugyanakkor a fogyasztás éves mérlegét érdemben nem befolyásolja: a tartós hőség nem okoz veszteséget a kereskedelemben és hosszabb távon sem borítja a növekedési kilátásokat, csak szokatlan trendeket produkál – mutatott rá a közgazdász, aki szerint a második félévben tovább nő a lakossági fogyasztás, ez pedig támasztja a GDP-t. 

Hátra hagyjuk az óvatosságot

Mint kifejtette, az év második fele egyébként is hagyományosan erősebb, ezért a nyári hullámzás után további volumenbővülés jöhet az üzletekben, főként a bruttó reálkeresetek masszív növekedése miatt.

Az értékesített élelmiszermennyiség tavalyhoz képest már eddig is 5-6 százalékkal nőtt, miközben az iparcikkeknél egyes területeken még visszaesés mutatkozik, bár hónapról hónapra kisebb.

A bruttó reálkeresetek 2024 egészében legalább 8 százalékkal nőnek, bár ettől a háztartások bolti költekezése elmarad, éves szinten 3 százalékkal bővülhet – fejtegette a kereskedelmi szakértő, kiemelve, hogy az infláció most már tartósan lefékeződött, és összehasonlíthatatlanul kisebb, mint az elmúlt két évben.

A drágulási hullám megállt, a vásárlók általános óvatossága egyre enyhül. Lehet, hogy a GDP kicsit megbicsaklik, de az üzemanyagpiacon és az ipari termelésben jelentkező bizonytalanságok ellenére a lakossági fogyasztásnak van újra húzóereje – hangsúlyozta. 

Elkapkodjuk a klímát, de kerüljük a butikokat

Fokozatosan helyreáll a fogyasztási piac, amellett, hogy a hőség a nyáron okoz kilengéseket: egyes területeken látványosan növeli, másutt visszafogja a vásárlásokat. A kánikulahatás idén azért lett jelentős, mert nemcsak az iparcikkeknél, hanem az alapélelmiszerek forgalmában is észrevehető.

Ilyenkor az életvitelünkben igyekszünk alkalmazkodni: aki teheti, nyaralni, kirándulni megy, vagy épp a családi ház kertjében vészeli át a forró napokat. Nem meglepő, hogy bizonyos termékek, például cipők, egyes ruházati cikkek vagy bútorok, háztartási gépek tervezett beszerzését későbbre halasztják a családok, mert ha nem muszáj, a nagy melegben nem vállalják az áruházak felkeresését, akkor sem, ha ott klímás térben válogathatnak – jegyezte meg Vámos György.

A jellegzetesen nyári vagy könnyebb élelmiszerek, frissítő italok (ásványvíz, üdítő, sör, jégkrémek, fehér húsok, joghurtok, saláták, gyümölcsök, illetve a grill- és félkész ételek) eladásai viszont megugrottak az elmúlt hetekben.

Akárcsak az olyan tartós eszközöké, amelyek a kommunikációt, a játékot, sportolást, szórakozást, illetve főként a léghűtést – vagyis összességében a kényelmet, a kikapcsolódást és az utazásokat támogatják. 

Kánikulahatás: főzés helyett sokan rendelnek

Rámutatott: idén az is elterjedt szokás, hogy sokan kisebb, gyors boltlátogatásokra osztják fel a heti nagybevásárlást, és a hőségben több mindent inkább a közelben lévő kis üzletben szereznek be, vagy online rendelnek, kényelmes házhoz szállítással. 

Másrészt, a többség inkább a reggeli, koraesti órákra időzíti a vásárlást, nem napközben, vagy hétvégén a tömegben keresi fel az áruházakat, piacokat. Sokan döntenek úgy is, hogy a kánikulában inkább készételt rendelnek, nem vállalják a főzést, vagy eleve a strand büféjében fogyasztják el a családi ebédet.

A lakóhelyek környékén csökkenhetett a megszokott boltok forgalma, ami viszont a kiemelt idegenforgalmi területeken megnőtt. Az utazási kiadások is nagyobbak, ezzel együtt a családok költekezése a nyaralási szezonban eleve a turizmus, vendéglátás felé terelődik.

Azonban fontos látni, hogy a fogyasztás egészéből nem veszik el egyetlen forint sem, csak máshogy koncentrálódik. A mérleg továbbra is pozitív, olyannyira, hogy már látszik, az idei bővülés jövőre lendületet ad a további növekedésnek – összegezte Vámos György.