Bár a kifektetés kockázatosabb terep, mint a hazai beruházás, mégis egyre több magyar cég mérlegeli, hogy megjelenjen külföldi piacokon. Ehhez azonban nemcsak üzleti tervre, de komoly tőkére is szükség van. Ezen a ponton lép be a képbe a Kifektetési Magántőkealap, amely akár 25 millió dollárnyi tőkét is biztosíthat egy-egy nemzetközi terjeszkedési projekthez – igaz, a vállalkozásnak saját forrással és társbefektetővel is készülnie kell.
Külföldre menne a magyar tőke
Nemcsak külföldi cégek fektetnek be Magyarországon, hanem egyre több hazai vállalat terjeszkedik már a külpiacokon: a kifektetés egy olyan stratégiai lépés, amely új piacokat, nagyobb versenyképességet és hosszú távú növekedést hozhat a magyar gazdaságnak. Bővebben >>>A cél nem pusztán a pénz kihelyezése, hanem olyan közös ügyletek megvalósítása, amelyek a piac logikája szerint is életképesek.
A program tehát nem támogatás, hanem befektetés, amelyben a hozamelvárás a magánpiaci normákhoz igazodik.
A vállalat működésébe nem szólnak bele, a stratégia kialakítása továbbra is a menedzsment feladata, ugyanakkor a tapasztalat és a kapcsolatrendszer közös kalapba kerülhet – és ez legalább annyit érhet, mint a pénz.
A folyamat alapos: a pályázó cégeket több körben is vizsgálják, jogi és pénzügyi átvilágítástól kezdve az üzleti terv elemzéséig. A kiválasztott vállalkozások külföldi leányvállalaton keresztül hajtják végre a beruházást, legyen szó új gyártókapacitásról vagy cégfelvásárlásról. Mindez hosszabb előkészítést igényel, a tárgyalástól a megvalósításig akár fél évnél is többre lehet szükség. A legfontosabb, hogy
csak érett, stabil növekedésű, Magyarországon bejegyzett cégek jöhetnek szóba.
Az sem hátrány, ha a vállalkozás már exportál, de ez nem feltétel – a lényeg a felkészültség, a tudás és a külpiac ismerete. A „római példa” itt is érvényes: ahhoz, hogy egy cég sikeres legyen külföldön, alkalmazkodnia kell az ottani szabályokhoz, kultúrához, üzleti környezethez.
A kisebb cégekből is nemzeti bajnokot csinálhat az új tőkealap
Új nemzeti bajnokok nőhetnek ki annak a tőkealapnak a segítségével, amelyet a Nemzetgazdasági Minisztérium és a Nemzeti Tőkeholding (NTH) közösen hozott létre a hazai vállalkozások kifektetési aktivitásának előmozdítására. Az alap kezelését az NTH-hoz tartozó Focus Ventures végzi, aminek minderre 60 milliárd forint áll rendelkezésére. Hogy ez mire lesz elég és miért is fontos fogalom a kifektetés, arról a cég vezérigazgató-helyettesét kérdeztük. Bővebben >>>A lehetőségek spektruma széles: az agrárium, az egészségipar, az elektronika, az ipari termelés, a megújuló energia, a digitalizáció vagy épp a logisztikához kapcsolódó projektek is szóba jöhetnek. Nincsenek kizárt ágazatok – ha a piac és az üzleti terv megalapozott, akkor nyitott a kapu.
Földrajzilag a program fókuszában Nyugat- és Közép-Európa, valamint Közép-Ázsia áll. Az utóbbi elsőre talán egzotikusnak tűnhet, de a térség stratégiai szerepe és természeti erőforrásai miatt egyre fontosabb célpont. Ráadásul a magyar gazdaság már most is aktívan jelen van: az OTP banktól kezdve az oktatási együttműködésekig számos kapcsolat épült ki az elmúlt években.
A kifektetés tehát nem csupán lehetőség a cégeknek, hanem hosszú távú befektetés a magyar gazdaság jövőjébe. Ha ezek a vállalkozások külföldön is megállják a helyüket, a siker és a tudás végső soron visszacsatornázódik idehaza – munkahelyeket, tapasztalatot, versenyképességet hozva magával.
Példák kifektetésre
A legtöbb fejlett gazdaságban jelen van a kifektetési politika, és sok, ma már világszerte ismert vállalat ilyen programokon keresztül lépte át az országhatárokat – ha felismerjük, hogy a saját belső piac telítődik, viszont a potenciál megvan, akkor különböző gazdaságpolitikai ösztönzőkkel segíthetjük a vállalatok nemzetközi piacokon való megjelenését. Tán a legismertebb cégek közül elég megemlíteni az IKEA-t, az Audit, a Fiatot vagy épp a Samsungot, de vannak már magyar példák is bőven – felvásárlásra, piacszerzésre és hatékonyságnövelésre is:
- Felvásárlás – tevékenység bővítése: A 77Elektronika orvosdiagnosztikai eszközök gyártásához egyik alapanyagát egy német gyártótól szerezte be. A német cég felvásárlásával a gyártási tevékenységükhöz szükséges fogyóeszközök teljes spektruma saját hatáskörükbe tartozik. Emellett új termék került a portfólióba, amit szintén értékesíteni tudnak más szereplők számára.
- Piacszerzés: A Pick két olasz húsipari vállalattal közösen hozott létre Németországban leányvállalatot a nyugat-európai, főként német értékesítés elősegítése érdekében.
- Hatékonyságnövelés: A Terrán Tetőcserép három környező országban rendelkezik gyártókapacitással, így csökkentik a szállítási távolságot és új piacokat tudnak lefedni.
Money Talks’25
Az Economx következő konferenciáján, április 14-én a kifektetésekről is lesz szó – a részletekért kattintson ide!Kapcsolódó
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Legolvasottabb

Ezt Erdogannak sem nézik el – Berlin fúrhatja meg a giga hadiüzletet

Újra lecsap az ezermilliárdos veszedelem a magyar költségvetésre?

Egy újabb magyar miniszter szólalt meg az uniós tagságunkról, minden megváltozhat

Fordulat a kereskedelmi háborúban: Kína csendesen visszalépett

Nagy baj van, nyugtatót hívtak vissza a patikákból

Pusztító olajszennyezés sújtja a horvát tengerpartot, nagy a veszély a magyar turisták kedvelt partszakaszán

Itt az OTP rendkívüli tájékoztatása: jöhet a visszavásárlás

Rossz hír a magyar autósoknak: jöhet a gyakoribb műszaki vizsga

Kínában már a megújuló energia dominál a hőerőművekhez képest
