Csaknem négyezer kiskereskedelmi boltot zártak be 2023 második felében Magyarországon, ami drasztikus visszaesést jelent.
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint 2023 nyarának közepén még 110.253 ilyen üzlet működött országszerte, az év végére viszont 106.296-ra csökkent a számuk.
- A legtöbb kisbolt a fővárosban húzta le végleg a rolót, ugyanis Budapesten 5,5 százalékkal csökkent a kiskereskedelmi üzletek száma a 2023-as év második felében;
- de arányaiban sok boltot veszített Békés, Baranya, Nógrád és Pest vármegye is, de ott nem érte el az öt százalékot a bezárások száma.
A Magyar Nemzeti Kereskedelmi Szövetség (MNKSZ) főtitkára az InfoRádióban azt mondta:
a negatív tendencia hosszú ideje tart, és a tavalyi visszaesés nagyon érzékenyen érintette a kisvállalkozásokat.
Neubauer Katalin hozzátette: nehéz helyzetben vannak a nagyobb üzletek is, de sokkal inkább
veszély fenyegeti azokat a kiskereskedőket, akik csak egy-egy egységet vagy valamilyen szakboltot üzemeltetnek, mert számukra már egy kisebb forgalomkiesés is fájdalmas lehet, hiszen így jóval nehezebb kigazdálkodniuk a felmerülő költségeket.
A tavalyi bezárások nem csak az élelmiszer-kiskereskedelmi egységeket érintették – hívta fel a figyelmet a főtitkár.
Szaporítja a kisboltok problémáit, hogy
- a nagy diszkontőrök, hipermarketek elszívják a célzott vásárlással érkező vevőket;
- illetve a hétről-tétre meghirdetett akcióikkal nagy mennyiségben nagyon kedvező áron kínálnak az élelmiszereken kívül más termékeket is a vásárlóknak;
- az üzemeltetésük főleg a nem élelmiszer területen óriási kihívást jelent, ha nincs webshopjuk, azaz nem tudják elérni a célközönségüket digitális eszközökön keresztül.;
- magasak az üzletek bérleti díjai;
- egyre nehezebb az alkalmazottak bérének, egyéb közterheknek a kigazdálkodása.
Neubauer Katalin megjegyezte: a globális folyamatok nincsenek jó hatással a kisvállalkozásokra, miközben a speciális boltokat nem is lehet láncba szervezni. Az élelmiszerboltok tekintetében ezt elég jól meg lehet oldani valamilyen kereskedelmi lánchoz franchise partnerként csatlakozva, és így fenn is tudnak maradni.
A speciális szakboltok viszont csak akkor tudnak lépést tartani a vásárlói igényekkel, ha nemcsak a digitális környezetben vannak jelen a különböző marketingeszközök megújításával, hanem a kínálatukat is folyamatosan frissítik, ami azonban nagyon komoly kihívást jelent
tette hozzá.