Ma már senki sem akar adókerülési céllal szlovák rendszámmal közlekedni itthon, viszont a külföldi import autók honosításának előre nem látott nehézségei miatt egyre többen érdeklődnek, miként használhatnák a külföldi rendszámos autójukat addig, amíg sorra nem kerülnek a Nemzeti Közlekedési Hatóság 2023-as újítása óta működő on-line időpontfoglaló rendszerben.

A kérdés csak akkor releváns, ha az import autó olyan országból származik, ahol a rendszám az autóra és nem a üzembentartó, tulajdonos nevére szól - magyarázza a Totálkár. 

A német rendszámok például utóbbi kategóriába tartoznak, így import esetén nem kapja meg a vevő a D felségjelű plakettet az autóra. Adná magát a magyar ideiglenes rendszám, de az ilyen esetben a szakportál szerint nem célszerű megoldás. 

Német autó esetén sokkal jobb választás a német ideiglenes rendszám (Kurzzeitkennzeichen). Ez viszont csak öt napig érvényes, valójában csak arra való, hogy hazafurikázzon vele az új tulajdonos. 

Ha pedig kifejezetten importálás a cél, arra a német Zoll, azaz kiviteli rendszám (Ausfuhrkennzeichen) a jó, amit a lejárat napjáig jogosan használhatunk a zöldkártya-egyezmény országaiban. 

A legtöbb EU-s országban azonban a rendszám az autóhoz tartozik.  így logikus lenne, hogy azzal a plakettel térjen haza az új magyar tulajdonos, amíg itthon nem honosítja az autót. Csakhogy a hazai jogszabályok ezt szigorú keretek közé szorítják. 

Főszabályként külföldi rendszámmal nem közlekedhet itthon magyar állampolgár, csak konkrétan meghatározott szigorú kivételekkel.

Ezek a kivételek a következők:

  • magyarországi lakóhelye ellenére a szokásos tartózkodási helye nem Magyarország területén van. A külföldi bejelentett tartózkodási helyét külföldi hatóság által kiállított igazolvánnyal vagy közokirattal kell tudnia igazolni,
  • a járművet hat hónapon belüli időszakban 60 napnál rövidebb ideig használja Magyarország területén, és a használathoz az üzembentartó a jármű birtokba adása időpontjának megjelölésével írásban hozzájárult,
  • a járművet Magyarország területén kívül rendszeres munkavégzés érdekében használja.

Ha a fentieket az autós a helyszínen nem tudja igazolni, a rendőr bevonja az autó külföldi rendszámát és forgalmiját, közigazgatási bírság kiszabásának kíséretében. A mentességet utólag nem lehet igazolni.

A probléma mindezzel az, hogy EU-s tagállamként tagjai vagyunk a Schengeni övezetnek, ahol nincsen határellenőrzés. Így pedig rendőr legyen a talpán, aki megmondja, hogy a megállított autó mikor és hol lépett be Magyarország területére, mióta van itt és hányszor ment át másik EU tagállamba, majd jött onnan vissza

- mutat rá a szakportál. 

Erre azt a megoldást találta ki a hatóság, hogy az ilyen - már igazoltatott, mentességre hivatkozó - autók és sofőrök adatait rögzíti a központi nyilvántartásban. Ennek köszönhetően egy ismételt igazoltatáskor már látják, hogy a konkrét autó túllépte-e a maximális 60 napot az elmúlt fél évben. 

A hazai honosításig tehát a külföldi rendszám csak korlátozottan, egy szűk kör számára kínál valódi megoldást.