Az Európai Parlament strasbourgi plenáris ülésén állásfoglalást fogadott el, amelyben az EP-képviselők a légitársaságokra nézve kötelező, a kézipoggyászok méretére és az árára vonatkozó egységes előírásokat előíró uniós jogszabály elfogadását szorgalmazták – tájékozatott az uniós parlament szerdán.
Az állásfoglalásban az EP-képviselők mindenekelőtt a légitársaságok kézipoggyászra vonatkozó következetlen szabályok okozta kellemetlenségekre és kényelmetlenségekre hívták fel a figyelmet, ezért a légi utasok jogairól szóló uniós jogszabályok felülvizsgálatát sürgették.
A légitársaságok eltérő szabályozása a megengedett poggyászra vonatkozóan rejtett díjakat eredményez, és megnehezíti az árak összehasonlítását.
Ha az utasok különböző légitársaságokat vesznek igénybe, vagy változtatniuk kell a terveiken, az ellentmondásos szabályok zavart okoznak. A jelenlegi uniós légiközlekedési jogszabályok felülvizsgálata során az Európai Bizottságnak teljes mértékben végre kellene hajtania az Európai Unió Bíróságának vonatkozó ítéletét. Az uniós bíróság korábban megállapította, hogy a légitársaságok nem számíthatnak fel felárat a kézipoggyászért, feltéve, hogy az ilyen kézipoggyász megfelel az észszerű követelményeknek súlya és méretei tekintetében, és megfelel az alkalmazandó biztonsági követelményeknek.
Az állásfoglalás szerint az új jogszabályoknak más rejtett költségekkel is foglalkozniuk kellene, például az üléskiosztással kapcsolatos díjakkal.
Deutsch Tamás és Tóth Edina, a Fidesz európai parlamenti képviselői az MTI-hez eljuttatott közleményükben arról tájékoztattak, hogy üdvözölték a kezdeményezést, hiszen „a poggyászméret egységesítésén túl a szabályozás sürgetné az olyan megtévesztő reklámozás felszámolását is, amely rejtett poggyászdíjakat jelenthet a fogyasztók számára a jegy megvásárlásakor”.
A légitársaságok végső soron arra kényszerítik a fogyasztókat, hogy az ellentmondásos szabályaik miatt különböző méretű kézipoggyászokat halmozzanak fel otthonaikban
– mondta Tóth Edina, aki hangsúlyozta azt is, hogy a súly- és méretszabványok jelentősen eltérhetnek a légitársaságok között, ami gyakran kellemetlen utazási élményeket, késéseket és esetenként vitákat okozhat az utasok és a légitársaság személyzete között.
Deutsch Tamás azt írta: köztudott, hogy a fapados légitársaságok úgy üzletelnek a jegyek árával, hogy a vásárlás végéig elrejtik a kézipoggyász szállításáért járó különdíjat. A nem egyértelmű reklámozás ezért félrevezetheti a fogyasztókat, akik azt hihetik, hogy a valóságosnál jobb ajánlatot kapnak. Az is aggodalomra ad okot szerinte, hogy a keresőmotorok tisztességtelen előnyhöz juttathatják az ezeket a rendkívül alacsony viteldíjakat hirdető légitársaságokat.
Itt az ideje, hogy az Európai Unió ideológiai viták és álmegoldások helyett a belső piac valódi problémáival és a fogyasztók hatékony védelmével foglalkozzon
– tették hozzá a közleményükben a kormánypárti politikusok.