A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) közölte:  a globális légiközlekedési ágazat tavaly decemberre becsült  25,7 milliárd dolláros nyereségével szemben, az idei évre  30,5 milliárd dolláros profittal számolnak.

2020-ban, a világjárvány következtében még 40 milliárd dolláros veszteséggel zárta az évet az iparág. Ezzel szemben tavaly már 27,4 milliárd dolláros nyereséget könyveltek el– írja a Reuters.

Másrészt a tavalyihoz képes 17,5 százalékkal visszaeshet az árufuvarozás volumene, mivel a világjárvány idején tapasztalt fellendülés után a teheráru-piacok visszatérnek a normális kerékvágásba.

Javuló ázsiai számok

Willie Walsh főigazgató, az   IATA éves találkozóján elmondta: főleg az ázsiai piacokon javultak a kilátások.

A kontinens forgalmát illető 2024-es  ágazati profit-előrejelzését több mint a háromszorosára, 2,2 milliárd dollárra emelték.

14,9 milliárd dollárral változatlanul Észak-Amerika a legnyereségesebb régió.

Alacsony haszonkulcs, olcsó munkaerő

Az IATA prognózisa alapján az utashozam – az légiutas által egy mérföld megtételéért fizetett átlagos összeg – 2023-hoz képest 3,2 százalékkal növekedhet. Mivel a kapacitásnövekedés korlátozottsága felfelé hajthatja az átlagos viteldíjakat. 

A globális légitársaságok több mint 1000 milliárd dollárra becsülik az idei bevételeiket.

Az ágazat szereplői magas fix ágazati költséggel dolgoznak, Walsh elmondta:

még mindig alig több mint 3%-os haszonkulccsal számolunk.

ami szerinte jóval alacsonyabb, mint amire az iparágnak szüksége lenne. Azonban a munkaerőköltségét a közelmúltbeli sztrájkok ellenére is kordában tartják.

Ellátási problémák

A javuló tendenciák árnyalva a Szövetség közölte: a globális ellátási láncok megszakadása akadályozza az utazási kereslet erőteljes fellendülésének kiszolgálását.

Az IATA kiemelte, hogy az idei évben komoly gondokat okozhatnak a légitársaságoknak az előre nem látható karbantartási problémák.

Iparági források szerint jelentős ellátási nehézségekkel küzd az Airbus. A világ legnagyobb repülőgépgyártója által használt Pratt & Whitney hajtóműveknek jelentős része szorul javításra, emiatt a vállalat több száz gépe kieshet a nyári szezonból 

A rivális Boeing visszavette a legkelendőbb modell: a 737 MAX gyártását, mivel a januári baleset után az egyesült államokbeli hatóságok büntetése miatt a termelés korlátozására kényszerült a vállalat