Tizenhárom óra várakozás a zsúfolt reptéren, törölt járatok,  elrontott nyaralás, magukra hagyott utasok – merjünk-e még repülővel utazni? Hogyan  készüljünk fel váratlan helyzetekre? Mit tehetünk, ha gond van a járatunkkal? A  Repjegy.hu összegyűjtötte a legfontosabb tudnivalókat az utazás előtt állóknak. 

Hetek óta rendszeresek a járatkésések és -törlések Európa-szerte, sokaknak a jó előre  megszervezett, lefoglalt nyaralását húzta keresztbe a kiszámíthatatlannak tűnő légi  közlekedés. Nyáron a megszokotthoz képest a repülőjáratok sokszorosa közlekedik, hiszen  ilyenkor vannak a szabadságolások, nyaralások, sportesemények, idén ráadásul a problémákat  csak tetézte egy komolyabb informatikai hiba is. Érdemes tehát felkészülni arra, hogy  előfordulhat fennakadás a repülős utazásunk során.  

Utazás előtt: hogyan készüljünk fel váratlan helyzetekre? 

Pszichológusok szerint az utazás legélvezetesebb része maga a tervezés. Ez magában foglalja  az úti cél kiválasztását, a látnivalók feltérképezését és természetesen a szükséges dolgok  beszerzését, bepakolását is.

  • Ha repülőútra készülünk, mindig legyen a kézipoggyászunkban  váltás ruha, piperecikkek, étel, víz.
  • Ha gyerekkel utazunk, akkor róla is gondoskodjunk, ne csak  játékokkal, hanem például pelenkával, bébiétellel is.
  • Ha úgy adódik, hogy több időt kell a  reptéren töltenünk, legalább ezek az alapvetően szükséges holmik legyenek nálunk.
  • Fontos,  hogy mindig a kézipoggyászba tegyük azokat a gyógyszereket is, amelyeket éppen szedünk,  ugyanez vonatkozik az olyan életmentő orvosságokra is, mint az inzulin vagy az Epipen. 

Jó tudni, hogy a kézipoggyászunk könnyen feladott poggyásszá változhat: ha a repülőn a fej  feletti tároló megtelik a nagyméretű kézipoggyászokkal, akkor a fedélzetről levihetik azokat,  így előfordulhat, hogy nem lesz kéznél az, amit eredetileg így terveztünk. Ebben az esetben  egy kisebb táskába pakoljuk át mindazokat az értékeket, amelyeket a közelünkben szeretnénk  tudni: laptop, okmányok, bankkártya.

Vegyük nagyon komolyan, hogy 2,5-3 órával a gép indulása előtt már a reptéren legyünk!  Hagyjunk elegendő időt a check-inre, a tájékozódásra. Ha késik a gépünk, vagy törölték a  járatunkat, hasznos, ha nem az utolsó pillanatban érkezünk és értesülünk a problémáról, így  időben meg tudjuk kezdeni a szükséges intézkedéseket. Ehhez érdemes használni a  légitársaságok mobil applikációit, amelyek aktuális információkkal szolgálnak a járatunkról. 

Késik? Törölték? Ezt érdemes tennünk 

Akár késik a járatunk, akár törölték, első körben oda érdemes fordulni, ahol a jegyünket  vásároltuk, vagy magához a légitásasághoz. „Cégünknél például, ha módosul a menetrend  vagy törlik a járatot, akkor előre értesítjük az utast, illetve lehetőség szerint alternatív  megoldást is kínálunk az utazáshoz. Fontos tudni, hogy késés vagy járattörlés esetén az utas  jogait az Európai Unió légiutasjogokról szóló, 261/2004 EU rendelete szabályozza. Ennek  értelmében három óránál hosszabb késés esetén 1500 kilométeres távolság alatt 250 euró,  1500-3500 kilométeres távolságnál 400 euró, 3500 kilométeres repülésnél hosszabb utaknál  600 euró kártérítésre jogosultak az érintettek. A pénzbeli kártérítésen felül az utast megilleti a  megfelelő ellátás is, étkezés, frissítők, szállodai elhelyezés” – emeli ki Holczinger Zoltán, a  Repjegy.hu online üzletágvezetője. 

Mindenképp célszerű utasbiztosítást kötnünk, amely az ilyen esetekre is kiterjed. Járattörlés  esetén valamivel más a helyzet: biztosítani kell az utas számára az átfoglalást egy másik járatra,  vagy vissza kell téríteni a jegyárat.

Ezen kívül a légitársaság köteles megtéríteni az utas  felmerülő egyéb költségeit, például a szállodai szobát, ha csak másnap tud tovább utazni.  Kivételt jelent vis maior helyzet, valamint, ha két héttel az indulás előtt törlik a járatot. 

Ha késik a járatunk, akkor az sem mindegy, milyen körülmények között kell eltöltenünk az időt.  Elsősorban business utasok, illetve bizonyos hitelkártyák tulajdonosai számára elérhető szolgáltatás a kényelmes reptéri várók, Business Lounge-ok használata.

„Cégünknél létezik egy  olyan szolgáltatás, amelyet jegyfoglalást követően vásárolhatunk meg arra az esetre, ha  járatkésés miatt biztosítani szeretnénk az ingyenes reptéri Lounge belépést” – mondja  Holczinger Zoltán. 

Így foglaljunk repülőjegyet, hogy elkerüljük a kellemetlenségeket 

Egészen biztos, hogy késés, járattörlés szempontjából a nyár a legkitettebb időszak, ezért ha  módunkban áll, akkor kevésbé frekventált hónapokban utazzunk. Érdemes utazás előtt és  után is pár plusz szabadnappal tervezni, bekalkulálva az esetleges késéseket.

„Ha átszállással utazunk, akkor hagyjunk elengedő időt a két járat között” – hívja fel a figyelmet az üzletágvezető. A minimum csatlakozási időt a légitáraságok állítják be a foglalási rendszereikben,  ennek megfelelően a cégüknél kapható jegyek minimum csatlakozási ideje minden esetben  megfelelő. Azonban ha túl rövid csatlakozási időt választunk, akkor járatkésés esetén  lekéshetjük a csatlakozást. Érdemes hagyni magunknak minimum két és fél órát az átszállásra hogy  nyugodtabb legyen az utazásunk.