Tizenhárom óra várakozás a zsúfolt reptéren, törölt járatok, elrontott nyaralás, magukra hagyott utasok – merjünk-e még repülővel utazni? Hogyan készüljünk fel váratlan helyzetekre? Mit tehetünk, ha gond van a járatunkkal? A Repjegy.hu összegyűjtötte a legfontosabb tudnivalókat az utazás előtt állóknak.
Hetek óta rendszeresek a járatkésések és -törlések Európa-szerte, sokaknak a jó előre megszervezett, lefoglalt nyaralását húzta keresztbe a kiszámíthatatlannak tűnő légi közlekedés. Nyáron a megszokotthoz képest a repülőjáratok sokszorosa közlekedik, hiszen ilyenkor vannak a szabadságolások, nyaralások, sportesemények, idén ráadásul a problémákat csak tetézte egy komolyabb informatikai hiba is. Érdemes tehát felkészülni arra, hogy előfordulhat fennakadás a repülős utazásunk során.
Utazás előtt: hogyan készüljünk fel váratlan helyzetekre?
Pszichológusok szerint az utazás legélvezetesebb része maga a tervezés. Ez magában foglalja az úti cél kiválasztását, a látnivalók feltérképezését és természetesen a szükséges dolgok beszerzését, bepakolását is.
- Ha repülőútra készülünk, mindig legyen a kézipoggyászunkban váltás ruha, piperecikkek, étel, víz.
- Ha gyerekkel utazunk, akkor róla is gondoskodjunk, ne csak játékokkal, hanem például pelenkával, bébiétellel is.
- Ha úgy adódik, hogy több időt kell a reptéren töltenünk, legalább ezek az alapvetően szükséges holmik legyenek nálunk.
- Fontos, hogy mindig a kézipoggyászba tegyük azokat a gyógyszereket is, amelyeket éppen szedünk, ugyanez vonatkozik az olyan életmentő orvosságokra is, mint az inzulin vagy az Epipen.
Jó tudni, hogy a kézipoggyászunk könnyen feladott poggyásszá változhat: ha a repülőn a fej feletti tároló megtelik a nagyméretű kézipoggyászokkal, akkor a fedélzetről levihetik azokat, így előfordulhat, hogy nem lesz kéznél az, amit eredetileg így terveztünk. Ebben az esetben egy kisebb táskába pakoljuk át mindazokat az értékeket, amelyeket a közelünkben szeretnénk tudni: laptop, okmányok, bankkártya.
Vegyük nagyon komolyan, hogy 2,5-3 órával a gép indulása előtt már a reptéren legyünk! Hagyjunk elegendő időt a check-inre, a tájékozódásra. Ha késik a gépünk, vagy törölték a járatunkat, hasznos, ha nem az utolsó pillanatban érkezünk és értesülünk a problémáról, így időben meg tudjuk kezdeni a szükséges intézkedéseket. Ehhez érdemes használni a légitársaságok mobil applikációit, amelyek aktuális információkkal szolgálnak a járatunkról.
Késik? Törölték? Ezt érdemes tennünk
Akár késik a járatunk, akár törölték, első körben oda érdemes fordulni, ahol a jegyünket vásároltuk, vagy magához a légitásasághoz. „Cégünknél például, ha módosul a menetrend vagy törlik a járatot, akkor előre értesítjük az utast, illetve lehetőség szerint alternatív megoldást is kínálunk az utazáshoz. Fontos tudni, hogy késés vagy járattörlés esetén az utas jogait az Európai Unió légiutasjogokról szóló, 261/2004 EU rendelete szabályozza. Ennek értelmében három óránál hosszabb késés esetén 1500 kilométeres távolság alatt 250 euró, 1500-3500 kilométeres távolságnál 400 euró, 3500 kilométeres repülésnél hosszabb utaknál 600 euró kártérítésre jogosultak az érintettek. A pénzbeli kártérítésen felül az utast megilleti a megfelelő ellátás is, étkezés, frissítők, szállodai elhelyezés” – emeli ki Holczinger Zoltán, a Repjegy.hu online üzletágvezetője.
Mindenképp célszerű utasbiztosítást kötnünk, amely az ilyen esetekre is kiterjed. Járattörlés esetén valamivel más a helyzet: biztosítani kell az utas számára az átfoglalást egy másik járatra, vagy vissza kell téríteni a jegyárat.
Ezen kívül a légitársaság köteles megtéríteni az utas felmerülő egyéb költségeit, például a szállodai szobát, ha csak másnap tud tovább utazni. Kivételt jelent vis maior helyzet, valamint, ha két héttel az indulás előtt törlik a járatot.
Ha késik a járatunk, akkor az sem mindegy, milyen körülmények között kell eltöltenünk az időt. Elsősorban business utasok, illetve bizonyos hitelkártyák tulajdonosai számára elérhető szolgáltatás a kényelmes reptéri várók, Business Lounge-ok használata.
„Cégünknél létezik egy olyan szolgáltatás, amelyet jegyfoglalást követően vásárolhatunk meg arra az esetre, ha járatkésés miatt biztosítani szeretnénk az ingyenes reptéri Lounge belépést” – mondja Holczinger Zoltán.
Így foglaljunk repülőjegyet, hogy elkerüljük a kellemetlenségeket
Egészen biztos, hogy késés, járattörlés szempontjából a nyár a legkitettebb időszak, ezért ha módunkban áll, akkor kevésbé frekventált hónapokban utazzunk. Érdemes utazás előtt és után is pár plusz szabadnappal tervezni, bekalkulálva az esetleges késéseket.
„Ha átszállással utazunk, akkor hagyjunk elengedő időt a két járat között” – hívja fel a figyelmet az üzletágvezető. A minimum csatlakozási időt a légitáraságok állítják be a foglalási rendszereikben, ennek megfelelően a cégüknél kapható jegyek minimum csatlakozási ideje minden esetben megfelelő. Azonban ha túl rövid csatlakozási időt választunk, akkor járatkésés esetén lekéshetjük a csatlakozást. Érdemes hagyni magunknak minimum két és fél órát az átszállásra hogy nyugodtabb legyen az utazásunk.