Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter 2019 nyarán jelentette be, hogy Magyarország egy 300 méteres partszakasszal rendelkező, 32 hektáros területet vásárolt az olaszországi Triesztben 31 millió euróért, és további 25 millió eurót fizettek a 2074-ig szóló kikötői koncessziós jogért.

A beruházásra létrehozták projektcégként az Adria Port Zrt.-t, amelybe a kormányzat már az első évben több mint 11 milliárd forintot tett, amelyet főként ingatlanbérlésre és tanácsadásra költöttek.

A terültet 2020-ben vette át a projektcég, készültek látványtervek és összeállítottak egy fejlesztési koncepciót is, a miniszter pedig 2022-ben 2026-ra tette a terminál megnyitását.

A hvg.hu megkereste az Adria Port Zrt., a projektcéget, amelynek közleménye alapján eddig lényegében semmilyen kivitelezési munka nem történt. Mint írták,

a magyar tengeri terminál fejlesztésének előkészítése megfelelő ütemben halad, a partfalépítési és mederkotrási munkák ebben az évben megindulhatnak, a munkaterületet már átadták.

A lap írása szerint ugyanakkor

az öt éve létező állami projektcég a vezérigazgatójának és fb-tagjainak fizetését megemelték, noha a vállalkozás masszívan veszteséges.

Az Adria Port Zrt. mérlegbeszámolóiból kiderül:

  • a cégvezető éves fizetése a 2023-ban 10 ezer eurós emelés után 71 ezer euróra nőtt, ami nagyjából 2,3 millió forintot jelent havonta;
  • a 4 felügyelőbizottsági tag éves juttatását 2,6-szorosára emelték, a 2022-es 7863 euró után tavaly már 20 675 eurót fizettek nekik. 

Azonban a cég 2022-ben is 2023-ban is 1-1 millió euró veszteséget szenvedett el.