Augusztusban négy napra lezárják a Soroksári út felett átvezető vasúti vágányokat, erre a sorsa jut a következő hónapokban négyszer három napra a rossz állapotban lévő Gubacsi híd is.
Ez azt jelenti, hogy
vasúton nem lesz elérhető egészen hosszú ideig az öt legnagyobb budapesti intermodális, átrakodó áruszállítási terminál egyike sem.
A szakaszasos, de összesen 16 napig tartó lezárásokat körülbelül ahhoz lehet hasonlítani, mintha időlegesen teljesen lehetetlen lenne a magyar gazdaság ütőerének számító M1, M3, M5 és M7 autópályákon árut szállítani – írja a G7.
A Soroksári út felett átvezető vasúti vágányokat azért kell augusztus 16-19 között lezárni, mert a fővárosi közútkezelő a téli iskolai szünetig nem engedélyezi az út kétszer egy sávra szűkítését.
Ezek a vágányok
- kötik össze Ferencváros állomást a Budapest-Belgrád vonal fővárosi szakaszával,
- és ebből ágazik ki a Csepel-sziget felé a Gubacsi híd szárnyvonala is, ami az egyetlen elérhetőség négy konténerterminál (MCC, METRANS, Masped, Budapesti Szabadkikötő) felé;
- az ötödik, legnagyobb fővárosi konténerterminál a Budapesti Intermodális Logisztikai Központ (BILK) is ebből a vonalból ágazik ki, délebbre.
A budapesti kombinált terminálok az elmúlt évtized átlagában Magyarország nemzetközi áruforgalmának tizedét bonyolították le, a nemzetközi áruforgalomban kiemelkedő szerepe van a konténerek és kamion-félpótkocsik kombinált szállításának.
Néhány nap lezárás nem tűnik tragikusnak, de a szakemberek szerint
- hónapokon át késések várhatók a vonatközlekedésben,
- növekedhetnek a költségek az áruszállításban, rontva a magyarországi termelő vállalatok versenyképességét;
- az országhatárokhoz közelebb lévő vállalatok magyar helyett határon túli terminálok irányába nyithatnak, ez a forgalom elveszhet,
- és az amúgy is forráshiányos hazai vasúti infrastruktúra pályahasználati díjaktól, a költségvetés pedig adóbevételektől esik el.
A Soroksári út feletti híd a szakemberek szerint nincs kritikus állapotban, ezért teljes felújítása a Budapest-Belgrád vonal többi részének elkészülte után, 2026-ban is lehetséges lenne.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!