Augusztusban négy napra lezárják a Soroksári út felett átvezető vasúti vágányokat, erre a sorsa jut a következő hónapokban négyszer három napra a rossz állapotban lévő Gubacsi híd is.

Ez azt jelenti, hogy

vasúton nem lesz elérhető egészen hosszú ideig az öt legnagyobb budapesti intermodális, átrakodó áruszállítási terminál egyike sem.

A szakaszasos, de összesen 16 napig tartó lezárásokat körülbelül ahhoz lehet hasonlítani, mintha időlegesen teljesen lehetetlen lenne a magyar gazdaság ütőerének számító M1, M3, M5 és M7 autópályákon árut szállítani – írja a G7.

A Soroksári út felett átvezető vasúti vágányokat azért kell augusztus 16-19 között lezárni, mert a fővárosi közútkezelő a téli iskolai szünetig nem engedélyezi az út kétszer egy sávra szűkítését.

Ezek a vágányok

  • kötik össze Ferencváros állomást a Budapest-Belgrád vonal fővárosi szakaszával,
  • és ebből ágazik ki a Csepel-sziget felé a Gubacsi híd szárnyvonala is, ami az egyetlen elérhetőség négy konténerterminál (MCC, METRANS, Masped, Budapesti Szabadkikötő) felé;
  • az ötödik, legnagyobb fővárosi konténerterminál a Budapesti Intermodális Logisztikai Központ (BILK) is ebből a vonalból ágazik ki, délebbre.

A budapesti kombinált terminálok az elmúlt évtized átlagában Magyarország nemzetközi áruforgalmának tizedét bonyolították le, a nemzetközi áruforgalomban kiemelkedő szerepe van a konténerek és kamion-félpótkocsik kombinált szállításának.

Néhány nap lezárás nem tűnik tragikusnak, de a szakemberek szerint

  • hónapokon át késések várhatók a vonatközlekedésben,
  • növekedhetnek a költségek az áruszállításban, rontva a magyarországi termelő vállalatok versenyképességét;
  • az országhatárokhoz közelebb lévő vállalatok magyar helyett határon túli terminálok irányába nyithatnak, ez a forgalom elveszhet,
  • és az amúgy is forráshiányos hazai vasúti infrastruktúra pályahasználati díjaktól, a költségvetés pedig adóbevételektől esik el.

A Soroksári út feletti híd a szakemberek szerint nincs kritikus állapotban, ezért teljes felújítása a Budapest-Belgrád vonal többi részének elkészülte után, 2026-ban is lehetséges lenne.