A MÁV látványos leépülésének van egy másik szempontja is, amelyre hivatkozva, pusztán matematikai érvekkel könnyű meghozni egy olyan döntést például, mint a mellékvonalak bezárását. Ebben pedig szerepe van a magyar társadalomnak is.
Ágh Péter, az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) államtitkára szintén ezt a kiskaput használta ki.
A MÁV Zrt. számára a fenntartási költség 2022-ben 1,2 milliárd forint volt a már említett tíz darab vasútvonalon. Ezzel szemben ezen szakaszokon a buszos közlekedés fenntartása mindössze 530 millió forint költségvetési forrásból elvégezhető – közölte egy parlamenti írásbeli kérdésre válaszolva. Mondjuk azt diszkréten elhallgatva, hogy
2024-ben az idei 1047 milliárd helyett, mindössze 715 milliárdból gazdálkodhat a MÁV.
Ez pedig – tegyük hozzá – egy kormányzati döntés eredménye.
Mindenesetre ezen matek alapján a tíz bezárt vonalon mintegy hétszáz millió forintot spórolhat a költségvetés, ami éves szinten szárnyvonalanként hetven millió forintot jelent.
Hogy ez sok vagy kevés, az már inkább szociológiai kérdés. S akkor idekapcsolódik, hogy Ágh Péter szerint nemcsak a
„vasúti kiszolgáló személyzet hiánya”
játszott közre a Karcag-Tiszafüred vonal (ismételt) bezárásában; ugyanis
az utasszám 2018 óta 63 százalékkal csökkent.
Egyébként az államtitkár szerint a döntés 2023 év végéig érvényes mindössze.
Ezen év decemberében az Építési és Közlekedési Minisztérium felül fogja vizsgálni a megoldási lehetőségeket a vonalakkal kapcsolatban
– tett ígéretet a tárca államtitkára.
Hova tűnhetett az utazóközönség?
Tállai András a Pénzügyminisztérium államtitkáraként adott erre egy lehetséges választ. Szerinte ugyanis a reálbérek emelkedése a gépjárművek számának növekedésében is visszatükröződik.
A politikus tájékoztatása szerint a 2011 óta minden évben gyarapodott a személygépkocsik száma Magyarországon: míg
- 2011-ben 2 967 808 személygépkocsit tartottak nyilván, addig számuk
- 2021-re 4 020 159-re emelkedett. A növekvő tendencia
- 2022-ben sem tört meg: a közúti gépjárművek száma 4 096 129-re tovább bővült
– olvasható Tállai András parlamenti válaszában.
Létezik ötmillió alatt is új autó, de a kutyának sem kell
Lényegében semmi nem változott a lista 3 hónap alatt. Akinek van pénze, inkább a használt, de jobban felszerelt járgányok között néz szét. Kicsi, fapados, klímamentes autóra kevesen vágynak. Bővebben >>>Azaz, miközben a MÁV szép lassan elsorvad, egyre több magyar inkább saját autóval közlekedik. S ez a két folyamat végül tovább erősíti egymást.