A dentsu Global Ad Spend Forecasts által frissen közzétett, a világ 56 országára kiterjedő előrejelzése szerint 2023-hoz képest 5 százalékkal nőnek a globális reklámköltések.
2024 kezdete óta a vártnál gyorsabb tempóra kapcsolt a piac. Az év második felében megrendezésre kerülő nagyszabású sportesemények (mint az olimpia és a foci-Eb) és az amerikai elnökválasztás segítheti a lendület fenntartását – írja az Üzletem.hu
A globális reklámkiadások idei bővülését részben a médiaárak inflációja okozza.
Azonban a 12 legnagyobb reklámpiacon a pénzromlás hatását kiszűrve is 2,6 százalékos átlagos növekedéssel számolnak.
A tavalyi 718,6 milliárdos összeggel szemben, idén várhatóan eléri a 754,4 milliárd dollárt a globális reklámköltések összértéke
A cég előrejelzése szerint az egyes csatornák között a következő arányban oszlanak meg a költések:
- Digitális: 59,6 százalék – 449,3 milliárd dollár
- Televízió: 22,5 százalék – 170 milliárd dollár
- Nyomtatott: 6,1 százalék – 46,2 milliárd dollár
- Köztéri: 5,7 százalék – 42,7 milliárd dollár
- Rádió: 4,7 százalék – 35,6 milliárd dollár
- Mozi: 0,3 százalék – 2,5 milliárd dollár
- Egyéb: 1,1 százalék – 8,1 milliárd dollár
A legnagyobb mértékű, 7,4 százalékos a digitális szegmensben volt a bővülés. Elemzők szerint 2026-ra már ebben a formában fogják közzétenni a globális hirdetések 62 százalékát.
A digitális hirdetéskiadások piacán a retail media, a paid social és a programmatic is 10 százalék feletti évi növekedéssel számolnak.
Csak a nyomtatott hirdetések estek vissza
Az elemzés szerint a tavalyi 4,4 százalékos csökkenést követően idén 2,6 százalékkal fognak nőni a televíziós reklámköltések, ismét elérve a 170 milliárd dolláros szintet.
Köztéri hirdetésekre 4,2, rádióreklámokra 0,4, mozireklámokra pedig 4,8 százalékkal fognak többet költeni a hirdetők, mint 2023-ban.
Egyedül a nyomtatott felületek reklámpiaca csökken majd 2,6 százalékkal. Mivel az idei évben is folytatódik a napilapok és magazinok hirdetési piacának a zsugorodása.
Kilőtt a magyar piac
A világ minden régiójában növekedést vár a dentsu előrejelzése, ám a gyarapodás mértékében komoly eltérések láthatók.
Az iparági szegmensek tekintetében az utazási és szállítási (+8,1 százalék), valamint a média- és szórakoztatóipari (+6,5 százalék) hirdetők növelik legnagyobb mértékben a reklámköltéseiket.
Idén 5,9 százalékos gyarapodás várható a globális reklámköltések 46,8 százalékát kitevő amerikai régió. A többi piac egységesen 4-4,2 százalék körüli bővülésre számíthat.
A Dentsu prognózisa szerint a hazai reklámpiaci költések 2024-ben elérhetik a 385 milliárd forintot, ami 9,7 százalékos bővülést jelent.
Turóczi András, a Dentsu Hungary vezérigazgatója elmondta: az idén várható bővülés jócskán meghaladja a GDP-növekedés és az előre jelzett infláció együttes mértékét.