Az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) közlése szerint

június végén két tendert is indítottak az arab befektetőknek odaígért rákosrendezői vasúti terület megtisztítására, de még egyiket sem sikerült lezárni, több mint két héttel ki kellett tolni a határidőket.

Bár a tendereket hivatalosan a MÁV írta ki, a projektfelelős az ÉKM - írta a Népszava.

  • A tárca az első tenderen a teljes vasúti terület 130 hektárjának kármentesítésére, fakivágására, cserjék, bokrok irtására, a meglévő épületek, vágányok, vezetékek bontására, továbbá az előzetesen 255 ezer tonnára becsült hulladék elszállítására és a megfelelő elhelyezésére keres vállalkozót maximum nettó 14 milliárd forintért.
  • A másik, egyelőre szintén lezáratlan rákosrendezői tender is június végén jelent meg. A versenyfelhívásban a felszín alatti szennyeződések feltárása, illetve stratégiai környezetvédelmi vizsgálat elvégzése a feladat. Ennek keretösszege nettó 5,9 milliárd forint. A kiírás szerint a teljesítés határideje a szerződés aláírását követő 24 hónap, amely további 12 hónappal meghosszabbítható. Az ÉKM tájékoztatása szerint, ahogy a közbeszerzések is párhuzamosan futnak, úgy a munkát is egy időben végzik majd a nyertes vállalkozók.

A vártnál jóval lassabban halad a terület kiürítése is, nem problémamentes a cégekkel való megállapodás sem, nem tudni azt sem, hogy az érintett önkormányzatokkal mikor egyeztet a minisztérium. Az ÉKM annyit közölt: a tárca mandátuma jelenleg a terület megtisztítására, az áldatlan állapotok felszámolására vonatkozik.

A lap szerint ezekből az következik, hogy 

nehezen tartható a Szijjártó Péter külügyminiszter által korábban jelzett céldátum. 

A tárcavezető júliusban Abdalláh bin Tuk ál-Marri, az Egyesült Arab Emírségek gazdasági miniszterével közös sajtótájékoztatóján kijelentette: a kormány célja, hogy az idei esztendőben már szeptemberben át tudjuk adni a területet a fejlesztő számára fejlesztésre alkalmas állapotban.

Az ÉKM közlése alapján ez két évvel is későbbre csúszhat.

A mini- és maxi-Dubajként is becézett fejlesztésnek kinézett MÁV-területen:

  • csak hulladékból 175 ezer köbméternyit kell elszállítani,
  • ami helyenként 4 méter vastagságban borítja a helyszínt,
  • és aminek 1-3 százaléka veszélyes hulladék, emellett
  • fel kell számolni két gázolaj eredetű szerves szennyezőgócot is.

A közbeszerzések csúszásával még inkább valószínűtlennek tűnik, hogy a beruházás bármiféle érdemi formában el tudna indulni még idén.