Magyar Nemzeti Bank (MNB) összesen 51,1 millió forint bírságot szabott ki a Groupama Biztosítóra, egyebek közt a nem-életbiztosítási kárrendezést, a kgfb-állománykezelést, az IT-biztonságot, a kiszervezést, illetve az ügyfél-tájékoztatást és a panaszkezelést érintő jogsértések miatt. Pénteki közleményében az MNB hozzáfűzte ugyanakkor, a feltárt szabálytalanságok alapvetően nem befolyásolják a biztosító megbízható működését.

Az MNB átfogó vizsgálatot folytatott a Groupama Biztosító Zrt.-nél, amelynek során a 2021 januárjától a vizsgálat lezárásáig terjedő időszakot tekintette át.

Megállapították,

  • a biztosító a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításai (kgfb) esetében többször megsértette a kár- és kötvénynyilvántartó, illetve az üzembentartó felé a szerződés létrejöttének, megszűnésének, valamint a díjfizetés elmulasztásának eseteiben fennálló tájékoztatási kötelezettségét.
  • A befektetési egységekhez kötött (unit-linked) életbiztosítási termékeinek állománykezelése terén pedig a kötvény szerződő által történő átvétele időpontjának nyilvántartásával, továbbá a szerződések 30 napon belüli felmondása esetében az ügyféllel történő elszámolás időszerűségével, illetve az elszámolásról szóló tájékoztatás tartalmával kapcsolatban állapított meg hiányosságokat az MNB.
  • Az informatikai rendszer védelmének területén a biztosító nem gondoskodott valamennyi eszköze naprakész biztonsági frissítéséről, továbbá az ügyfélhívások rögzítéséről és visszahallgathatóságáról, valamint az elektronikus szerződéskötési folyamat során az ügyféladatok biztonságos átadásáról.
  • Jogsértően hiányos volt a Groupama kiszervezési tárgyú szerződéseinek nyilvántartása a pénzügyi felügyelet felé történő bejelentés, illetve annak időpontja tekintetében.
  • A biztosító a termékfelügyelet- és irányítás területén nem készített a jogszabályoknak megfelelő elemzést a vizsgált termék bevezetése előtt. A termékek monitorozása és felülvizsgálata során pedig nem vizsgált ki minden olyan tényezőt és eseményt, amelyek jelentősen befolyásolhatják a konstrukciók fő jellemzőit, kockázati fedezetét vagy biztosítékait.
  • A biztosító gépjármű- és lakásbiztosítási károk nyilvántartására szolgáló rendszerei egyes adatok esetében hiányos, ellentmondásos vagy hibás információkat tartalmaztak. Ezek így nem tudták megfelelően támogatni a Groupamát abban, hogy a kárrendezési jogszabályoknak minden esetben határidőre eleget tegyen.
  • Az MNB a szerződéskötést megelőző tájékoztatás részét képező kiemelt információkat tartalmazó dokumentum (KID) hiányos tartalma, a panaszok határidőn túli megválaszolása, valamint a kifogást tartalmazó fogyasztói megkeresések nem panaszként történő kezelése miatt a vonatkozó fogyasztóvédelmi rendelkezések megsértését is megállapította a vizsgálat során.

Pénteken kiadott határozatában az MNB – a legtöbb esetben 2025. március végi határidővel – kötelezte a Groupamát a feltárt hiányosságok megszüntetésére. A feltárt jogsértések miatt a jegybank 49,5 millió forint felügyeleti és 1,6 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot is kiszabott a biztosítóra.

A bírság összegének meghatározásakor a pénzügyi felügyelet figyelembe vette többek közt a biztosító piaci helyzetét, az általa elkövetett jogszabálysértések relatív jelentős súlyát, s azok lehetséges hatásait. Enyhítő körülménynek számított ugyanakkor a biztosító együttműködő magatartása az MNB vizsgálata során.

Ünnep előtti bírság, fennakadt a City Taxi a GVH hálóján

A Gazdasági Versenyhivatal még tavasszal indított versenyfelügyeleti eljárást a City Taxival szemben, mert észrevétele szerint a vállalkozás valószínűsíthetően több ponton is megtévesztette a fogyasztókat kereskedelmi kommunikációjával. Pontosabban azt az érzést keltette, mintha egyedül lenne a piacon. Erről itt tudhat meg többet >>>