A mobilszolgáltatók új díjcsomagokkal variálnak, hogy kevésbé legyen észrevehető az áremelés. A négy cég közül három már az első negyedévben emelt az árain, igaz korántsem egyforma mértékben.
A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) közleménye szerint:
- a Vodafone és a Yettel a vizsgált időszakban új díjcsomagokat vezetett be a piacra;
- a két cég és a Magyar Telekom pedig díjkorrekciót is végrehajtott.
Tavaly a három legnagyobb mobilszolgáltató olyan paragrafussal egészítette ki az üzletszabályzatát leíró Általános Szerződési Feltételeit (ÁSZF), amely
lehetővé teszi, hogy évente egyszer a fogyasztói árindex mértékével változtassák a szolgáltatások havi díját.
A szolgáltatók éltek is az áremelés lehetőségével
A Vodafonenál már január 2-től életbe lépett a díjkorrekció, legfeljebb 9,39 százalékos áremeléssel. Március 15-én pedig a díjcsomagok struktúráját is teljesen átalakította a cég. A tavalyi módosításoknál több szolgáltatásra álltak át mérsékelten magasabb áron, míg idén a korábbi hasonló nevű díjcsomag havi díjában még szereplő szolgáltatások egy részét kivezették, míg más elemeket hozzáadtak az új csomagokhoz a magasabb árért cserében.
A Vodafone után a Yettel lépett, hasonló módosításokkal. Náluk az új csomagok valamivel korábban, március 2-től indultak.
Az NMHH közlemény érdekesnek nevezi, hogy a Vodafone Go díjcsomagjaihoz hasonlóan, a Yettel is a díjcsomagnév végére tett plusz jellel különbözteti meg az újonnan bevezetett díjcsomagokat a korábbiaktól.
A Yettel a korábbi díjcsomagjainak árát március 14-étől 14,5 százalékkal emelte.
Ellentétben a Vodafone-nal és a Yettellel, a Magyar Telekom nem vezetett be az első negyedévben új díjcsomagot a piacra, azonban díjkorrekció náluk is volt. A társaság március 1-től emelte meg előfizetéses díjcsomagjai havi díját az előző évi éves átlagos árszínvonal-változás mértékével, tehát 14,5 százalékkal.
A Digi sem új díjcsomagot nem vezetett be, sem díjkorrekciót nem hajtott végre az első negyedévben. A vállalat üzletszabályzata szerint utóbbira májusban kerül sor.
Magyarországon egyébként a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint ezer lakosra 1 070 mobiltelefon-előfizetés jut – így ez a téma szinte mindenkit érint.
Ennyiért telefonálhat és netezhet
Szolgáltató |
Havidíj |
Telekom |
4 550 – 22 530 |
Vodafone |
3 990 – 9 990 |
Yettel |
5 990 – 22 490 |
Digi |
1 000 – 1500 |
(Az árakat a szolgáltatók oldaláról szereztük be, akkor érvényesek, ha nincs más előfizetésünk a vállalatnál.) |
A szolgáltatók közül a legalacsonyabb árat egyértelműen a Digi biztosítja (a csomagokhoz 10 és 15 GB közötti adatforgalom jár), a másik három szolgáltató azonban
- nagyobb lefedettséget;
- és plusz szolgáltatásokat (pl. ingyenes streaming) is tud biztosítani az előfizetőknek.
A Telekomnál és a Yettelnél a legnagyobb a szórás. Akár több mint húszezer forintot is elkérhetnek előfizetésenként, ám ha elég az alacsonyabb adatforgalmat és a kevesebb percet tartalmazó csomag, akkor csak pár ezret kell fizetni havonta.
Az átlagárakat tekintve a legolcsóbb a Digi, legdrágábban pedig a Yettelnél és a Telekomnál fizethetünk elő. A Vodafone a középár-kategóriában helyezkedik el 6 990 forinttal.
Válságálló-e Magyarország?
Virág Barnabás ad választ a kérdésre, továbbá Végh Richárd a BÉT vezérigazgatója is beszélget május 26-án a Müpában. Az MNB alelnöke és Budapesti Értéktőzsde vezetője a Napi.hu konferenciájának fő előadói.