A jogalkotók nem vették figyelembe azokat a tárgyszerű javaslatokat sem, amelyeket a civilek beküldtek a társadalmi egyeztetésre, illetve a szakszervezetekkel történt egyeztetésen hangzottak el: nem módosították, nem pontosították a korlátozott tárgyak körét, így abba továbbra is beletartoznak többek között az internetelérésre nem alkalmas telefonok és a tanulók számára oktatási céllal ajándékozott laptopok, és nem oldották meg a leadott tárgyak őrzésével kapcsolatban felmerült problémákat sem. Maradt a szeptember 1-i hatályba lépés, ami a házirend módosításának kötelezettsége miatt jogszerűen nem megoldható – áll a szervezet összefoglalójában.
Felháborítónak tartják azt a cinizmust, amely a társadalmi egyeztetés EU számára vállalt kötelezettségét teljesen formálissá teszi.
A bírálók szerint bár szükséges valamiféle szabályozás, a veszélyesség túlhangsúlyozása helyett a tudatos eszközhasználatra kellene nevelni és a tanárokat erre képessé tenni az alacsony digitális készségek fejlesztése érdekében. Még ha a rendelet szerint nem is teljes a tiltás, akadályozni fogja az oktatási célú használatot, amely a tanári hozzáállás és a kevés iskolai eszköz miatt úgyis ritkább a kelleténél. Emellett jelen formájában sérti a tanári és az intézményi autonómiát – teszik hozzá.
Jelen rendeletet előkészítetlennek, nehezen értelmezhetőnek, sok ponton hibásnak, illetve hiányosnak tartjuk - teszik hozzá. Fontos lenne a nyári nyolc napos konzultációnál komolyabb előkészítés, a szakmai szervezetekkel való konzultáció, a tapasztalatok összegyűjtése, a tanárok felkészítése.
Ennek megfelelően javasolják a rendelet hatályba lépésének elhalasztását.
A telefonok betiltásának módja eltérő, van, ahol a telefont kikapcsolva el kell tenni és ha egy tanár mégis meglát egyet egy diáknál, akkor azt elveszi. A „buta” telefonokat egy hét után visszaadják a diákoknak, de az okostelefonokért a szülőknek kell bemenniük az iskolába.
A konkrét javaslatok közül néhány:
- A korlátozottan használhatóság helyett javasolják a saját tulajdonú eszközökkel kapcsolatos iskolai szabályozás megnevezés használatát.
- Az, hogy az informatikai eszközöket együtt tárgyalják a tiltottakkal, még akkor is rossz üzenet, ha külön pontban, korlátozottan használhatóként szabályozzák őket. Ezen enyhíthetne a javasolt elnevezés.
- Érdemes lenne eltérő szabályozást hozni az életkortól függően.
- Pontosítani szükséges a tanítási nap fogalmát.
- Javasolják a felsorolás átgondolását, pontosítását és egyértelműsítését, a szabályozott eszközök körének szűkítését.
- A rendelet mondja ki, hogy a fenntartó kötelessége biztosítani azokat a feltételeket és eszközöket, amelyek segítségével biztonságosan lehet őrizni a szabályozott használatú eszközöket úgy, hogy az az oktatási célú használatot minél kevésbé akadályozza, illetve, hogy a lehetséges megoldásokkal kapcsolatban az oktatásirányítás útmutatást nyújt.
- Mondja ki, hogy amennyiben ezen feltételek nem állnak rendelkezésre, az eszközök leadása nem lehet kötelező.
- Térjen ki arra, milyen esetekben jár kártérítés a szülőnek, tanulónak, és kié a kártérítési felelősség.
- Az igazgató is adhasson engedélyt, ne csak egyénileg, hanem akár osztály vagy évfolyam szinten is az eszközhasználatra, ez egyszerűsítheti az adminisztrációt.
A felsorolás nem teljes, a CKP az oladlán még a paragrafusokat is megjelölte a válzottások könnyítéséért.