Cáfolta megkeresésünkre a MOHU MOL Hulladékgazdálkodási Zrt., hogy összeomlott Budapesten az üvegvisszaváltás. A totális káoszról először az RTL híradó írt, majd vette át több portál. 

A MOHU-nál azt közölték az Economxal, hogy a karácsonyi időszakban sincs pihenő, a vállalat megnövelt kapacitással dolgozik a zökkenőmentes visszaváltás érdekében. A 2024. december 9. és 2025. január 12. közötti időszakra különleges ünnepi menetrend készült, előzetesen leegyeztetve a partnerekkel. 

Felhívták a figyelmet rá, hogy a visszaváltó automaták üzemeltetése, tisztántartása, üritése a kiskereskedelmi egységek feladata, akik minden egyes palack után kezelési dijat kapnak ezert. „Ha az automata tele van, koszos, esetleg technikai probléma miatt nem üzemel, a bolt munkatársa tud segíteni. A MOHU az ünnepi időszakra megnövekedett logisztikaval keszült, és szolgálja ki a boltokat" – hangsúlyozták portálunknak.

Megkeresésünkre megerősítették, hogy a boltoktól nem érkezett komolyabb technikai problémáról szóló jelzés, nem kellett automatát kicserélni. „A tizmillió palack hulladéka igy már megfelelő helyre kerül, és újra lesz hasznosítva."

Az Economx olvasói beszámolók alapján is úgy értesült, hogy egy egy boltban akkora volt a tömeg a visszaváltópontok (repontok) előtt, hogy többen megunták a várakozást és otthagyták a sort. Más boltokban pedig az üzletvezető a pénztárosokhoz irányította azokat, akik vissza akarták váltani a palackokat, a bolt munkatársai gondoskodtak "kézileg" arról, hogy mindenki pénzéhez jusson. 

Kép: Hartl Nagy Tamás

Mivel az automaták üzemeltetése a kiskereskedelmi egységek feladata, ezért megkerestük a legnagyobb láncokat, így a Tescót, az Aldit, a Lidlt és a Spar-t, hogy tapasztaltak-e az áltagonsánl nagyobb sorokat, esetleg meghibásodott-e bármelyik gép. 

108 százalékos visszaváltási arány

A Tescótól azt a választ kaptuk, hogy a lánc az ünnepi időszakban, illetve azt követően várható nagy számú palackvisszaváltásra is felkészült, problémáról jelenleg nincs tudomásuk. A visszaváltási díjak visszaigénylésére 148 üzletben 225 berendezés és 969 bedobónyílás áll rendelkezésre, amelyeken keresztül eddig több mint 100 millió darab italcsomagolást váltottak vissza.

A Tescónál működő gépek háromnegyede 3-7 gyűjtőszekrényt tartalmaz, melyek mindegyike 1000 db PET, illetve alumíniumpalackot, valamint 200-400 egyszer használatos üveget tud tárolni. Így a kapacitás megfelelő, és az elszállításban sincsenek fennakadások, írták megkeresésünkre. 

Rámutattak: áruházaikban július óta több mint 750 százalékkal növekedett a visszaváltott italcsomagolások száma. „Mivel ezeket – a többutas üvegpalackok kivételével – a vásárlás helyétől függetlenül visszavesszük, a Tescónál a visszaváltási arány 108 százalékos, azaz jelenleg több palackot veszünk vissza, mint amennyit értékesítünk. Az emberek 80 százaléka levásárolja a visszajáró összeget, a kinyomtatott utalványok pedig bármelyik boltunkban beválthatók" – tették hozzá.