Míg a nők a kínai lakosság kevesebb mint felét teszik ki, a havi mozilátogatók 52 százalékát a nők jelentik a Morning Consult szerint, amely 681 mozilátogatót vizsgált július 21. és 25. között.
A kínai nők vártnál magasabb mozis költése nemcsak kulturális elmozdulást mutat, hanem új belépési pontot is jelent az amerikai stúdiók számára. Hollywood nehezen tudta újra megvetni lábát az országban a járvány miatti leállások után, mivel Kína fejlesztette hazai filmiparát, és korlátozta a mozikba beengedhető külföldi filmek számát.
A kínai nők mozimániája viszont új trendet és stratégiát jelenthet Hollywood számára.
A Morning Consult felméréséből kiderült, hogy Kínában a női közönség a sci-fi és az akciófilmek iránt is érdeklődik, ugyanúgy, mint férfi társaik, de a romantikus vígjátékok és musicalek iránti érdeklődés indexe meghaladja az átlagértéket.
„Ez azt hiszem mindent elmond arról, hogy a Barbie miért tudott nemrégiben ilyen számokat hozni” – mondta Kevin Tran, a Morning Consult vezető média- és szórakoztatóelemzője.
„A nők vásárlóereje Kínában évek óta növekszik” – magyarázta Tan. „Kevesebb nő megy férjhez, így nagyobb a függetlenségük. Kína még mindig olyan ország, amely előtérbe helyezi a hagyományos nemi szerepeket, viszont a független nőknek több ideje jut olyan szabadidős tevékenységekre, amelyek nem kapcsolhatók háztartási vagy otthoni kötelezettségekhez. Ez csak annyit tesz, hogy más dolgokat is csinálhatnak, például moziba járhatnak, vagy egyszerűen csak pénzt költhetnek magukra oly módon, amire korábban nem tudták volna.”
A Morning Consult kiemelte, hogy felmérése szerint
a kínai nők 32 százaléka számolt be arról, hogy júliusban háromszor vagy többször ment moziba, szemben a férfiak 27 százalékával.
„Tekintettel arra, hogy a nem helyi stúdióknak milyen nehézségekkel kell szembenézniük a különleges kulturális normák és a popkultúra-referenciák egyértelműsítésében Kínában, ésszerű lehet, hogy az amerikai stúdiók hosszabb távú stratégiaként többet fektessenek be kínai musical- és romantikus vígjátékok gyártásába” – mondta Tran. „Ezen befektetések lehetnek az egyik módja annak biztosítására, hogy a stúdiók egyensúlyban legyenek a műfajokkal, túlmutatva azokon a tipikus nagy költségvetésű blockbustereken, amelyekre hagyományosan támaszkodtak a globális kasszasiker érdekében.”
Tran azt mondta, hogy Hollywoodnak nem kellene teljesen átírnia a stratégiáit, hogy megfeleljen egy ország filmes hajlamainak. Főként, hogy
az amerikai közönség szemrehányást tett a stúdióknak azért, mert a kínai cenzúraszabályok betartása érdekében megváltoztatták vagy akár kivágták egyes filmek jeleneteit.
A Kínában történő terjesztéshez és vetítéshez a filmeket a szabályozó hatóságoknak jóvá kell hagyniuk, és cenzúrázni kell őket, ha olyan tartalmat látnak, amely a tisztviselők szerint sérti a szocialista alapértékeket vagy rontja a nemzeti imázst. Például számos nagy sikerfilm, köztük a Fekete özvegy, a Doctor Strange vagy a Pókember, nem kerülhetett be a kínai mozikba.
Pedig a világjárvány előtt a kínai közönség következesen őrült rajongást mutatott ezen filmek iránt, különösen a Marvel-termékekért, a teljes bevétel- 15-20 százaléka érkezett a kínai piacról.
Ahogy a világjárvány után újra megnyíltak a mozik, Hollywood gyorsan szuperhős- és akciófilmeket kínált a kínai közönségnek, közepes sikerrel. Míg a Disney Avatar-folytatása több mint 200 millió dollárt termelt, ami egészen kivételes szám, tekintve, hogy több ország még a 100 milliót is alig érte el.
Az Artisan Gateway filmipari tanácsadó csoport szerint Kína idén újra hozta a pandémia előtti mozis szintet, de 2023 első felében a jegyeladások közel 70 százalékkal csökkentek 2019 azonos időszakához képest.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!