Rekordszámú hirdető tervezi, hogy jövőre kiszáll az X-ből, mert aggódik amiatt, hogy szélsőséges tartalmakkal hozzák kapcsolatba, ami újabb csapást jelent Elon Musk reményeire, hogy felvirágoztassa a közösségi médiacsoport pénzügyeit. A Kantar elemzőcsoport iparági vezetők körében végzett globális felmérése szerint a marketingszakemberek 26 százaléka tervezi, hogy 2025-ben csökkenti az X-re fordított reklámköltéseket, ami a legnagyobb mértékű visszalépés bármelyik nagy globális hirdetési platformtól. 
A nagy márkák a Musk által 2022-ben végrehajtott 44 milliárd dolláros felvásárlás óta egyre inkább kifelé vonulnak az X-ből, a korábban Twitter néven ismert cégből, arra hivatkozva, hogy a vállalkozó a szólásszabadság etikájával összhangban látványosan lazította a tartalmak moderálását. Ez a bevételek csökkenéséhez vezetett, miközben a vállalat értéke is zuhant – írja a Financial Times.
A Kantar felmérése szerint a hirdetők bizalma a platform iránt az elmúlt egy évben megingott: a marketingesek mindössze 4 százaléka mondta, hogy az X-en megjelenő hirdetések „márkabiztosak”, míg a Google esetében ez az arány 39 százalék, ami a vitatott anyagok mellett megjelenő vállalatokkal kapcsolatos széles körű aggodalmakat tükrözi.

Az X szerint minden rendben van

Az X szóvivője szerint viszont a márkabiztonsági arány „a DoubleVerify és az Integral Ad Science által igazoltan átlagosan 99 százalékos, amit az is tükröz, hogy a hirdetők többsége növeli az X-be történő befektetését”. Kiemelte, hogy a Kantar adatai szerint a fogyasztók X iránti hirdetési preferenciája 2022 óta jelentősen nőtt:
A hirdetők tudják, hogy az X most minden korábbinál erősebb márkabiztonságot, teljesítményt és elemzési képességeket kínál, miközben minden idők legmagasabb felhasználási szintjét látják.
A Kantar tanulmánya 27 piacon 18 ezer fogyasztó és ezer vezető marketinges megkérdezésén alapult világszerte. Az eredmények valószínűleg tovább fokozzák a feszültséget az X milliárdos tulajdonosa és a reklámipar között, miután Elon Musk a múlt hónapban közölte, hogy beperel egy marketingszakmai szervezetet és olyan hirdetőket, mint az Unilever és a Mars, a platform „illegális bojkottja” miatt.

Musk nem finomkodott, melegebb éghajlatra küldte a távozókat

Musknak sokszor volt ellenséges a kapcsolata a reklámiparral. A Disney, az IBM és az Apple is a platformot tavaly elhagyó márkák között volt, aminek hatására egy interjúban azt mondta a bojkottáló hirdetőknek, hogy „menjenek a picsába!”.
A reklámszakembereket felbátorította Musk és Linda Yaccarino, az X vezérigazgatója által az idei Cannes-i reklámfesztiválon végrehajtott bájos offenzíva, ám ez a munka egyes marketingesek szerint azóta kárba veszett, mivel a platform jogi lépésekkel is fenyegetőzött.
A hirdetők már évek óta mérséklik a marketingköltéseiket az X-nél. Ennek a trendnek az elmúlt 12 hónapban tapasztalt erőteljes felgyorsulása azt jelenti, hogy a fordulat jelenleg valószínűtlennek tűnik
– vont mérleget Gonca Bubani, a Kantar média globális gondolatvezetési igazgatója.
2023-ban a marketingesek 14 százaléka mondta azt, hogy idén csökkentené az X-re fordított reklámköltéseket, míg 2022-ben 6 százalék mondta azt, hogy a következő évben növelné a ezeket.
A TikTokot a leginnovatívabb hirdetési platformnak tartják a marketingesek, míg a YouTube a legmegbízhatóbb és legkedveltebb hirdetési platform számukra 2024-ben.