Egyszerűbben és érthetően kell megszólítani az adózókat, hogy megértsék, mit jelentenek számukra a változások, mire kell figyelniük; ez a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) öt éve indított Közérthetőségi Programjának fő célja – mondta el Vágujhelyi Ferenc. Felidézte, hogy aki az elmúlt években intézett ügyet a NAV-nál, például fizetett gépjárműadót, küldött be adatlapot, vagy akár csak elfogadta szja-bevallási tervezetét, érzékelhette:

adózni egyre egyszerűbb.

Az elnök rámutatott: a közérthető kommunikáció nem pusztán egy kényelmi szolgáltatás; ha az ügyfél pontosan érti a szabályokat, az nagyban segíti az önkéntes jogkövetést, csökkenti a hibalehetőségeket és az ügyintézéssel járó stresszt is.

A programban egyszerűbbek, áttekinthetőbbek lettek a NAV tájékoztatói, útmutatói, és az ügyfeleknek küldött levelek. Az adózóknak nem a jogszabályok közül kell kibogarászniuk a teendőket, a lényeg rögtön kiderül: mit kell tenni, mi a határidő, mennyit és hová kell fizetni, vagy épp, hogy mik a következményei a mulasztásnak, vagy milyen kedvezmények járnak az adóból – részletezte.

Az adóhatóság elnöke kijelentette: kétségtelen, hogy bevált a Közérthetőségi Program; nemcsak a felületek és a szolgáltatások, hanem az adózás nyelve is folyamatosan egyszerűsödik. Az ügyfélcentrikus, könnyen érthető hivatali kommunikációról szóló tapasztalatokat a NAV összegyűjtötte, az erről szóló módszertani kiadvány pedig már el is érhető a honlapon – jelezte Vágujhelyi Ferenc.

Ismertetése szerint Az érthető hivatal című kiadvány részletesen, gyakorlatorientáltan ismerteti a NAV Közérthetőségi Programjának lépéseit és eredményeit.

  • Az első kötet a program bevezetésének, működtetésének és fejlesztésének eszközeit mutatja be,
  • a második kötet pedig a közérthető szövegalkotás gyakorlati fogásait veszi sorra, a programban átdolgozott mintegy 30 ezer oldalnyi hivatali szöveg tapasztalataira alapozva.