Az olajellátást érintő ukrán fenyegetettség és az amerikai szankciók együttesen az üzemanyagárak jelentős emelkedéséhez vezetnek – írta közleményében a Nemzetgazdasági Minisztérium. Rámutat, hogy az Egyesült Államok pénzügyminisztériuma szigorú szankciókkal sújtotta az orosz olajexportot biztosító árnyékhajózási flottát és az azokhoz kapcsolódó hajóbiztosító cégeket. Ennek következményeként Kínának és Indiának, mint a világ legnagyobb olajimportáló államainak, több nyersolajat kell más forrásokból, így például a Közel-Keletről, Afrikából vagy éppen az amerikai kontinensről beszerezniük. Ez tovább növeli a nyersanyagárakat és emeli a szállítási költségeket is.
Emellett a hideg téli hónapokban tovább emelkedhet a kereslet az olaj iránt, különösen Európában és az Egyesült Államokban – tette hozzá a szaktárca a közleményben.
Mindezek következtében a Brent olajára az elmúlt egy hónapban közel 10 százalékkal nőtt.
Az orosz-ukrán háború következményeként január elején leállt a Barátság kőolajvezeték és a Török Áramlat biztonsága is veszélybe került, amelyek kiemelkedő szerepet játszanak Magyarország energiaellátásában. Ezért hazánk alapvető érdeke, hogy minden érintett fél biztosítsa a szállítási útvonal biztonságát és zavartalan működését.
A régiós üzemanyagár-emelkedésében szerepet játszik a napokban élesedő amerikai szankciós csomag azon része is, amely igen negatívan érinti a Szerbiai Kőolajipari Vállalatot (NIS), a korlátozó intézkedés csökkenti a rendelkezésre álló nyersolaj, illetve üzemanyag mennyiségét – fogalmaz a minisztérium.
Hazánkban az üzemanyagok mintegy 20-30 százaléka importból származik, így a külső piaci folyamatok közvetlenül és azonnal hatnak a hazai ellátásra és üzemanyagok árának alakulására. A kormány a családok és a vállalkozások érdekében mindent megtesz annak érdekében, hogy az ellátásbiztonság mellett Magyarországon a benzin és a gázolaj árát a lehető legnagyobb mértékben stabilizálja.
A kormány célja változatlan, garantálni kell, hogy hazai üzemanyagárak a szomszédos országok átlagára alatt maradjon.
A referencia időszakot vizsgálva egy liter benzin a szomszédos országokban átlagosan 637 forint volt, aminél a magyar ár egy forinttal volt kedvezőbb. A dízel esetében pedig a szomszédos országokban tapasztalt literenkénti 654 forintnál a dízel hazai ára egy forinttal volt magasabb.
A legfrissebb Európai Bizottság által közölt adatok alapján megállapítható, hogy a magyar kutak átlagárai illeszkednek a szomszédos országok átlagos üzemanyagárazásához. Ha ez sérül, a kormány kész minden eszközével beavatkozni - zárta sorait a Nemzetgazdasági Minisztérium.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Legolvasottabb

Száj- és körömfájás: ellopták a fertőzött telepről a fertőtlenítő szivattyút

Egyre inkább úgy tűnik, hogy Kína lép az Egyesült Államok helyére

Szijjártó Péter helyettese szerint Kína mostantól figyelembe veszi a magyar korlátokat

Valami nem stimmel, rengeteg ember tűnt el a boltokból

Nem tud szabadulni Elon Musk markából Ukrajna

A budapesti panellakások ára kilőtt az égbe, a vevők pedig eltűntek

Nagy pánik a tőzsdéken, de már látszik hova menekülnek a profik

Újfent sereghajtók: a magyar ipar szenvedte el a legiszonyúbb drágulást az EU-ban

Hadjáratot indít az hatóság, célkeresztben a mobil és online játékok piaca
