Összességében alacsony a médiába vetett bizalom, de még mindig a televíziónak a legjobb a megítélése Magyarországon. A legkevésbé hitelesnek ezzel szemben a nyomtatott sajtót tartják az emberek.
Ez derül ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság számára a hazai médiatudatosságról és a médiába vetett bizalomról készített friss kutatásból. Utóbbi a 18–29 évesek körében a legmagasabb bármelyik platformot tekintve, minél idősebb valaki, annál kritikusabban szemléli a különböző felületeket.
Az NMHH felmérése szerint valamilyen felületen szinte mindenki rendszeresen fogyaszt médiatartalmat. Csupán a 18–79 éves lakosság 8 százaléka jelezte, hogy egyik médiumot sem nézi, olvassa vagy hallgatja napi szinten.
A televízió mindent visz.
A 18–79 éves lakosság 71 százaléka naponta bekapcsolja a tévét. Ezt követi a közösségi média (66 százalék).
A televíziót ítélték a legmegbízhatóbbnak, míg a nyomtatott sajtót tartják a legkevésbé hitelesnek. A bizalom a 18–29 évesek körében a legmagasabb bármelyik orgánumot tekintve, viszonyt minél idősebb valaki, annál kritikusabb.
A kifejezetten politikai hírek esetében is őrzi vezető helyét a televízió:
- a lakosság harmada tartja a legmegbízhatóbbnak,
- a megkérdezettek 72 százaléka minősítette elfogultnak.
A politikai hírek terén a tévé után az online híroldalakat tartják a legmegbízhatóbbnak a magyar médiafogyasztók.
Az elfogultság és a megbízhatóság nem mond ellent egymásnak:
- még a legkevésbé elfogultnak tartott közösségi média esetében is csupán a megkérdezettek fele nyilatkozott pozitívan.
- Ugyanakkor 78 százalék tartja fontosnak, hogy a média a lehető legnagyobb mértékben független legyen a politikai hírek terén.
A dezinformáció terjesztésében egyértelműen kiemelkedik az online média.
- A felnőtt magyar lakosság döntő többsége, 90 százaléka találkozott már hamis információval.
- 86 százalékuk online híroldalon vagy közösségi médiában bukkant ilyen hírekre, melyek háromnegyede politikai témájú volt.
Az álhírek felismerésének képessége az életkor előrehaladtával csökken, és az iskolai végzettség növekedésével nő. A vélt vagy valós dezinformációt ugyanakkor csak elenyésző számban, az esetek 4 százalékában jelentik be az emberek az adott platformon.
A mesterséges intelligencia szerepét a médiában a felnőtt magyar lakosság nagy arányban semlegesnek értékeli. A pozitívumok között a munkához szükséges idő csökkenése áll az élen, a negatívumok között pedig az álhírek készítését és terjesztését említették a legtöbben.
Még mindig a tévé a nyerő a reklámpiacon
Az Atmedia ügyvezetője, Guttengéber Csaba szerint lineáris tévét mindenki néz, akkora összeg viszont nincsen a háztartások zsebében, hogy azt megfelelő mennyiségű streaming-tartalomra tudják fordítani. Emiatt továbbra is a tv-képernyők előtt találni a legtöbb fogyasztót.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Legolvasottabb

Magyarországon bujkáló ismerős arc tűnik fel a MNB-s kavarásban
Kína rettenetes új fegyvere átírhatja a partraszállás szabályait

Megszűnnek a csekkek és utalványok, minden kifizetés elektronikus lesz

Megszállták az oroszok a magyar közösségi médiát

Változik a saját autó birtoklásának szabálya

Éjjel négy hidat is elfoglaltak Budapesten: volt, akit a rendőrök mentettek ki a Dunából

Olyan változás várható a patikákban, aminek jelentős hatása lehet a lakosság egészségére

Kevesebb mint felére csökkenthetjük a hűtő és szárítógép fogyasztását

Döntöttek: a nőket is behívják kötelező katonai szolgálatra
