Az önkiszolgáló kasszák egyre nagyobb teret hódítanak a magyarországi boltokban, de még mindig megosztják a vásárlókat. Míg néhány éve sokan idegenkedtek tőlük, a legnagyobb áruházláncok szerint ma már egyre többen választják ezt a fizetési módot. Vannak üzletek, ahol egy év alatt 13-20 százalékkal nőtt ezeknek a pénztáraknak száma, de akad olyan is, amely 75 százalékos bővítést hajtott végre. Ugyanakkor nem mindenhol ennyire egyértelmű a trend: egyes boltláncok csak korlátozott számban vezették be, míg más helyeken egyáltalán nem terjed egyelőre ez a technológia.

A Pénzcentrum megkereste a boltokat, a válaszokból kiderült, hogy

  • jelenleg a Lidl rendelkezik a legtöbb önkiszolgáló kasszával. 2025. január végével a robotkasszák száma a diszkontnál 1137-re rúgott;
  • a második helyen a Tesco áll a 1028 önkiszolgáló kasszával,
  • a dobogó harmadik helyét a Spar szerezte meg 900 ilyen kasszával.
  • Az Auchannak is van 350 ilyen kiszolgáló egysége, ami nem is rossz teljesítmény, ha azt nézzük, hogy összesen 20 üzletük van Magyarországon, így lefedettségük 100 százalékos.
  • A listán szerepel még a Penny is, ahol jelenleg mintegy 60 önkiszolgáló kassza működik.

Bár szinte kivétel nélkül minden lánc egyre inkább a robotkasszák folyamatos terjeszkedése mellett foglal állást, addig

az Aldinál továbbra sem tervezik az ilyen eszközök telepítését.

Ezt azzal magyarázták, hogy a diszkont filozófiája kialakítójaként egyszerű és kényelmes bevásárlást tesz lehetővé előreválogatott szortimentjével. Ehhez a módszerhez hozzátartozik az is, hogy a kasszáknál dolgozók gyorsan és hatékonyan végzik munkájukat, ezáltal is növelve az ügyfélélményt és segítve a vásárlókat abban, hogy ne kelljen sok időt tölteniük a fizetéssel. A gyorsan működő pénztár az Aldi egyik megkülönböztető jegye. A CBA/Príma nem közölt adatot.

  • A Lidl tapasztalata szerint az önkiszolgáló kasszák rendkívül népszerűek, és a vásárlók több mint 40 százaléka választja ezeket, ahol elérhetők. A belvárosi, egyetemi, illetve forgalmas vidéki üzletekben a legmagasabb a kihasználtság, és átlagosan 6 kasszát telepítenek üzletenként.
  • A Tesco vegyes megoldásokat alkalmaz, és a vásárlók választhatják a hagyományos vagy önkiszolgáló kasszát, valamint a Scan&Shop szolgáltatás is egyre népszerűbb, mely az ország 113 áruházában elérhető.
  • A Spar közölte, hogy az önkiszolgáló kasszák használata az üzleteikben elérheti a forgalom 40 százalékát,
  • míg az Auchan szerint minden második vásárló választja ezt a megoldást, különösen a nagy bevásárlásoknál.
  • A Penny folyamatosan bővíti hálózatát, és a belvárosi egységekben akár 50 százalékos használati arányt is tapasztal.

A boltok mindegyike hangsúlyozza, hogy az önkiszolgáló kasszák nem pótolják, hanem kiegészítik a munkaerőt.

A Penny például úgy látja, hogy ezek a kasszák segítik a pénztárosok munkáját, míg a Spar és a Tesco továbbra is fenntartja a hagyományos kasszákat, biztosítva a vásárlók választási lehetőségét. A Lidl és az Auchan is a vásárlói igényekhez igazította a robotkasszák számát, de egyikük sem csökkentette a munkaerőt. CBA/Príma szerint az önkiszolgáló kasszák telepítése nem járt semminemű leépítéssel, a jó szakemberekre mindig szükségünk van.