Az orosz Egyesült Repülőgépgyártó Vállalat (UAC) hétfőn bejelentette, hogy elbocsátja leányvállalatai, a Jakovlev és a Tupoljev vezérigazgatóit, mivel nem tudták felfuttatni a nyugati szankciók miatt nehézségekkel szembesülő hazai repülőgépgyártást.
„Andrej Boginszkij, a Jakovlev vezérigazgatója és Konsztantyin Timofejev, a Tupoljev ügyvezető igazgatója távozik posztjáról”
- ismertette az UAC közleményét a The Moscow Times.
Az SJ-100-as, korábban Szuhoj Superjet 100-as néven futó repülőgépekért felelős Jakovlev, valamint a Tupoljev nemrég Vlagyimir Putyin elnök utasítására olvadt be az Egyesült Repülőgépgyártó Vállalatba.
Az SJ-100-as program pedig központi szerepet játszik a hazai repülőgépflotta fejlesztésére irányuló orosz erőfeszítésekben.
A vezetők elbocsátásában vélhetően a vállalat egyik zászlóshajó repülőgépét érintő, nagy visszhangot kiváltó hétvégi incidens is közrejátszott: az SJ-100-as vasárnap este leszállás közben kigyulladt Törökországban. A balesetben szerencsére senki nem sérült meg, minden utast időben evakuáltak. De korábban is történtek balesetek ezzel a típussal:
- Idén nyáron lezuhant a GazpromAvia légitársasághoz tartozó Szuhoj Superjet 100-as Moszkva közelében,
- 2012-ben egy indonéziai légibemutatón a RA-97004 lajstromszámú gép hegynek ütközött, a fedélzeten tartózkodó 37 utas és a nyolcfőnyi személyzet életét vesztette.
- 2013-ban az izlandi Keflavík repülőtéren a RRJ-95B orosz kísérleti lajstromszámű gép az automatikus landolás során lecsúszott a kifutópályáról.
- 2018-ban a Yakutia Airlines SSJ100-as gépe szintén lesodródott a jakutszki repülőtér kifutópályájáról.
- 2019-ben az Aeroflot 1492-es járatába villám csapott, majd a sikertelen kényszerleszállás során a gép kigyulladt. A 78 utasból 41 meghalt.
Emellett az sem öregbítette a cég hírnevét, hogy az orosz Airbus A320neo flotta felét a nyugati szankciók által súlyosbított, megoldatlan hajtóműproblémák miatt a napokban kénytelenek voltak leállítani.
Az UAC mindenesetre most azt közölte, hogy
átveszi a Jakovlev és a Tupoljev közvetlen irányítását, és példátlanul rövid időn belül, sürgősen megkezdi a hazai polgári utasszállító repülőgépek sorozatgyártását.
„Az irányítás átadása az UAC anyavállalat szintjére lehetővé teszi, hogy a vállalat minden erőforrását a hazai polgári utasszállító repülőgépflotta minősítésének és sorozatgyártásának időben történő elindításával kapcsolatos konkrét feladatok elvégzésére összpontosítsuk” - fogalmazott közleményében a cég.
A Kommerszant című üzleti lap szerint maga Mihail Misusztyin miniszterelnök rendelte el Boginszkij elbocsátását az ország polgári repülési programjának összeomlása miatt. Egy másik iparági forrás azonban ezt cáfolta.
Az orosz kormány korábban több mint 2,7 milliárd dollárt ígért a hazai repülőgépek fejlesztésére, beleértve a Jakovlev SJ-100-as és az MC-21-es, a Boeing 737-eshez és az Airbus A320-ashoz hasonló keskeny törzsű repülőgépet.
Az MC-21-es bevezetését azonban többször is elhalasztották, és most legkorábban 2025-ben várható a forgalomba állítása.
Moszkva célja, hogy 2030-ig több mint 600 repülőgépet gyártson az elöregedő nyugati flotta kiváltására, de a gyártási kapacitással és az ütemezéssel kapcsolatban továbbra is komolyak az aggodalmak.