Mivel a világ legnagyobb országa egyóriási repüléstilalmi zónává alakult a nyugat-európai szolgáltatók számára, az utas- és teherszállítók kénytelenek hosszabb útvonalakat megtenni, hogy elkerüljék Oroszországot. Ez több üzemanyag elégetésével, valamint a pilóták és a légiutas-kísérők túlóráinak magasabb költségeivel jár. Az Európa és Ázsia közötti utazások profitszerzéséért folytatott küzdelem miatt több légitársaság, köztük a Lufthansa, a British Airways és a lengyel LOT felfüggesztett egyes útvonalakat – írta meg a Politico.

Miközben az európai légitársaságok csökkentik az útvonalakat, a kínai és más Európán kívüli légitársaságok növelik a közvetlen járatok számát Ázsiából az európai városokba.

Miután legalább öt európai légitársaság törölte ázsiai járatait, az Európai Bizottság októberben ígéretet tett a nemzetközi útvonalakon folyó versenyről szóló tanulmány elkészítésére, amely ezt a kérdést érinti. A légitársaságok azonban továbbra is szkeptikusak abban, hogy Brüsszel cselekedni fog.

Az összes európai repülőtér, amely az 50. szélességi foktól északra helyezkedik el jelentős, több mint 100 perces repülési időnövekedést tapasztal egyes útvonalakon, ebbe beletartozik London, Párizs, Brüsszel, Amszterdam és Frankfurt is. Az 57. szélességi körtől északra lévőket – főleg az északi fővárosokat – még jobban érinti, mivel egyes útvonalakon több mint 200 perccel megnő a repülési idő.

Az Európa és Ázsia közötti járatoknál, amelyek az 50. szélességi kör felett indulnak, a repülőjegyek ára 5,4 százalékkal drágult, az 57. szélességi fok felett induló repülők jegyeiért 15 százalékkal kell többet fizetni.

Általánosságban elmondható, hogy az utazási idő 5 perc feletti és 60 perc alatti változása 59 dollárral növeli a repülőjegyeket. A 60 és 120 perces utazási idő között 190 dollárral nőnek a repülőjegyek.

Ezek az adatok egyes útvonalak piacára pusztító hatást gyakorolnak.

  • Az európai légitársaságok közül elsőként a LOT Polish Airlines a magasabb üzemeltetési költségek miatt októberben törölte a Varsó-Peking útvonalat,
  • a Scandinavian Airlines felfüggesztette Koppenhága-Sanghaj útvonalát,
  • a Lufthansa-csoport pedig nemrégiben megerősítette, hogy megszünteti napi Frankfurtból Pekingbe tartó közvetlen járatát.
  • A British Airways szintén törölte London-Peking útvonalát október végén.

Míg az európai légitársaságokat súlyosan sújtotta a geopolitikai helyzet, néhány EU-n kívüli légitársaság kihasználja az előnyöket.

Egy hónappal a sztrájk után újra dübörög a Boeing

Újraindult a Boeing legkelendőbb repülőgépének, a 737 MAX utasszállítónak a gyártása, nagyjából egy hónappal azt követően, hogy a vállalat 33 ezer gyári munkása hét hetet követően visszatért dolgozni. Erről itt írtunk részletesebben >>>