Az Európai Parlament (EP) 2023 februárjában szavazta meg azt a jogszabályt, amely

2035-től kizárólag szén-dioxid-mentes üzemanyaggal működő autók gyártását és eladását engedélyezné, amivel betenné a kaput a belső égésű motoros autók számára.

A megállapodás értelmében a kivezetés fokozatosan történne: 2030-ig a 2021-es szinthez képest az új személygépkocsik esetében 55, az új kishaszongépjárműveknél pedig 50 százalékkal kell csökkenteni a szén-dioxid-kibocsátást. A teljes karbonsemlegességet pedig a 2035-ös céldátumig kell elérni.

Ezzel kapcsolatban Palkovics László korábbi technológiai és ipari miniszter egy háttérbeszélgetésen aláhúzta, hogy többek között az ő hathatós közreműködésével foglalták az új személygépkocsikra és az új könnyű haszongépjárművekre vonatkozó szén-dioxid-kibocsátások csökkentéséről szóló uniós rendeletbe:

az Európai Bizottság 2026-ban felülvizsgálja a rendelet hatékonyságát és hatását, és jelentést nyújt be a Parlament és a Tanács részére.

Az Index beszámolója szerint a volt tárcavezető kiemelte:

Mindezt ráadásul egy német zöldpárti politikussal karöltve értük el. Jól mutatja a helyzet komolyságát, hogy még egy zöld politikus is támogatta, hogy ne kizárólag az elektromos autók jelentsék a jövő fenntartható mobilitását.

A korábbi miniszter két konkrét példát is említett:

a szintetikus üzemanyagok, valamint a hidrogén egyaránt térdelőrajtban várja a felülvizsgálatot.

  • Ezzel a két hajtási alternatívával ugyanis „életben tarthatók” az uniós jogszabály által gyakorlatilag „elkaszálni kívánt” belső égésű motorok,
  • egyben lehetővé téve a jelenleg forgalomban lévő mintegy 1,7 milliárd jármű környezetkímélő további használatát is.

A szintetikus üzemanyag előállítási technológiája már létezik. A Fischer-Tropsch-szintézissel előállított üzemanyagok használhatók a meglévő infrastruktúrában. Olajipari szereplők becslései szerint 2050-re a fejlett országokban értékesített üzemanyagok 80 százaléka lehet szintetikus eredetű. A technológia már létezik, a fő kihívást a zöld hidrogén előállításának költségei és a szükséges egyéb zöld alapanyagok koncentrált elérhetősége jelenti.

Magyarországnak a németekkel együtt nagy szerepe lehet abban, hogy a jövőben is lehessen gyártani, illetve forgalomba helyezni belső égésű motorral hajtott autókat

- hangsúlyozta Palkovics László.