Egészen elképesztő jogszabályra hívta fel az olvasók figyelmét a Totalcar: nem mindegy ugyanis, hogy GreenGo-val vagy bármilyen más autómegosztó járművével hogy és hol parkolunk, irtózatosan ráfázhatunk ugyanis.
A Totalcarhoz eljutott egy történet, miszerint a GreenGo két sofőrje két különböző időpontban és autóval is szabálytalanul parkolt Ferencvárosban. Az első sofőr ötvenezres büntit gyűjtött össze, a második ugyanerre már százezret kapott. A szabályozás szerint
mindezt azért, mert ugyanaz a cég az üzembentartó, ráadásul ebben az esetben visszaesőnek is minősül.
S hogy miért? Mert a sofőr zöldterületen parkolt, ezt pedig semmilyen körülmények között nem lehet, ugyanis közigazgatási bírság jár érte. Ráadásul minden önkormányzat maga szabja meg, mi a zöldterület, még egy szál fű sem kell hozzá. Magyarul: bármi lehet zöldterület, amiről az önkormányzat úgy gondolja!
Az ember azt hinné, ha tilosban parkol a közösségi autóval, a büntetést majd a cég kifizeti. Hát nem! A Totalcar azt írja:
"Bérautók esetében az üzembentartó egy jogi személy (cég) több tucat autóval, ráadásul mindegyiket más vezeti nap, mint nap. Cégek esetén pedig a bírság összege akár egymillió forint is lehet (magánszemélynél ez max. 200 ezer forint), vagyis céges üzembentartó esetén vastagabban fog a ceruza. Ráadásul a közterület-felügyelő akár 50 ezer forintos helyszíni bírságot kiszabására is jogosult ilyen esetben. "
Tehát ha saját autónkkal parkolunk szabálytalanul zöldterületen, az olcsóbb, mintha ugyanezt közösségi autóval tennénk.
Jobb, ha tudjuk:
ha például egy GreenGo-val parkolunk szabálytalanul zöldterületen, de közben kiderült, hogy már egy másik autós is ugyanígy tett, akkor az önkormányzat visszaeső bűnözőként tekint a cégre, így a második autósnak már duplájáról indul a bírság.
De a GreenGo nem hagyja magát, szinte minden alkalommal fellebbez a büntetés ellen, és arra hivatkozik, hogy az autót minden alkalommal más vezette. A jogszabály ugyanis azt mondja:
21/A. § (2) Ha a gépjárművet az üzemben tartó a szabályszegést megelőzően más természetes személy vagy nem természetes személy használatába adta, és ezt a használatba vevő személy eredeti teljes bizonyító erejű magánokiratba foglalt (...) nyilatkozatával igazolja, a közigazgatási bírságot a használatba vevő személlyel szemben kell kiszabni.
Tehát egy autómegosztó esetében a sofőr, mint bérlő lesz a bírság címzettje, így sem a cégekre vonatkozó emelést, sem a más által korábban elkövetett szabályszegés miatti duplázást nem kell megfizetnie. Ha mégis próbálkozik valaki, a fenti törvényre kell hivatkozni.
Igenám, de ehhez egy teljes bizonyító erejű magánokiratba foglalt nyilatkozat is szükséges,az applikációban elfogadott szerződés azonban nem ilyen! Az egyetlen megoldás, hogy az autómegosztó elküldi a határozatot a sofőrnek, aki nyilatkozik aláírva, letanúzva (vagy másként hitelesítve). Aztán a cég továbbítja ezt az önkormányzatnak, aki visszavonja a korábbi határozatot és újat hoz a sofőr nevére.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Legolvasottabb
Karácsonyi sokk: elvitték az orbitális nagyságú főnyereményt
Sorra érkeznek a panaszok, teljes a káosz: eltűnnek a csomagok, a pénz sem kerül vissza
Hiába mentek utcára a fuvarozók, egy tollvonással pontot tett az ügy végére a kormány
Nyugdíjasok figyelem: itt a bejelentés, ekkor kapnak pénzt 2026-ban
Egy papír hiánya elég lehet, hogy mindent bukjunk: súlyos tévedésben él sok vásárló
Üzenetet küld az állam a betegeknek: új szabály jön az EESZT-ben, ennek sokan nem fognak örülni
Csilliárdokat keresnek ezek játékosok – ők lettek 2025 leggazdagabb sportolói
Újabb 44,9 milliárd forint tűnt el a költségvetésből: magyarok szomorították el Orbán Viktort
Megmutatjuk 2026 összes szabadnapját – így tervezze a szabadságát