A világ alkoholmentes sörpiacán idén immár a 25 milliárd dollárt közelíti a forgalom. A dinamikus bővülés várhatóan folytatódik, 2031-re elérheti a szegmens a 42 milliárd dollárt, ami a magasabb bázison is átlagosan 5 százalék feletti éves növekedési ütemet feltételez.
- Ez a növekedés leginkább a fogyasztók egészségtudatos életmódjára, a csökkentett alkoholfogyasztás iránti igényre, valamint a piacon megjelenő innovatív termékekre vezethető vissza.
- Az alkoholmentes és csökkentett alkoholtartalmú sör népszerűsége nő, főként azáltal, hogy egyre jobb ízminőséget biztosít, és szélesebb körben elérhetővé válik, beleértve az online platformokat is.
A fellendülés különösen Ázsiában és Észak-Amerikában figyelhető meg, ahol az egészségtudatos életmód és a fenntarthatósági törekvések folyamatosan előtérbe kerülnek. Ugyanakkor a nemzetközi szabályozások, amelyek támogatják az alacsony alkoholtartalmú italok piacát, szintén kedvezően hatnak a kereslet növekedésére.
Már a magyarok is isszák
Az alkoholmentes sörök ma már nem csak a vezetők vagy alkoholt elkerülők választása, hanem egy szélesebb, egészségtudatos fogyasztói csoport igényeit is kielégítik. Bár nem Európa a 0.0-s fejlődés motorja, Magyarország e téren kifejezetten jól teljesít:
a Magyar Sörgyártók Szövetsége adatai szerint tavaly az alkoholmentes és csökkentett alkoholtartalmú sörök 364 ezer hektoliteres forgalma a teljes eladás csaknem 7 százalékát adta.
Ezekben a napokban újra asztalra kerül a téma, hiszen karnyújtásnyira van a száraz november rajtja, immár a világ egyik legikonikusabb söre, a Guinness is elérhető alkoholmentes formában.
Más ez a Guinness?
Spiegel Györgytől, a Borsodi Sörgyár marketingigazgatójától megtudtuk: a Guinness 0.0-át ugyanott és ugyanúgy készítik, mint a legendás Guinnesst. A dublini St. James Gate Sörfőzdében csak természetes alapanyagokat, vizet, árpát, komlót és élesztőt felhasználva főzik, majd az alkoholt kíméletesen, hidegszűréssel távolítják el.
Ez az eljárás lehetővé teszi az alkohol kiszűrését anélkül, hogy a sör hőterhelésnek legyen kitéve.
A sörfőzők ezután gondosan keverik és kiegyensúlyozzák az ízeket, hogy biztosítsák a Guinness jellegzetes ízprofilját és jellemzőit. S hogy milyen a végeredmény? Sötét rubinvörös szín, krémes hab, a kiegyensúlyozott ízben felbukkan a csokoládé és a kávé is, keserű, édes és pörkölt jegyekkel.
Hajrá, magyar sör!
Magyarországon a Borsodi Sörgyár nagyüzemi konkurenciája, a Dreher, a Heineken, illetve a Carlsberg is nagy hangsúlyt fektet az alkoholmentes szegmensre, amelynek az előretörése legalább olyan domináns hazai trend, mint a szuperprémium-szegmens töretlen erősödése. Nincs azonban könnyű helyzetben itthon sem a szegmens:
tavaly 10 százalékkal, az előző évi 6 millió hektoliterről 5,4 millióra esett a hazai sörfogyasztás az import jelentős csökkenése és a hazai termékek arányának bővülése mellett.