Júniusban a spanyol kormány csökkentette az olívaolaj adóját, hogy megfizethetőbbé tegye, még akkor is, ha az árak az idén kissé csökkentek – írja a Reuters. Spanyolország legnagyobb szupermarket-lánca, a Mercadona például az idén 25 százalékkal csökkentette az olívaolaj árát, és ezen a héten már 1 literes kiszerelést kínál 7 euró alatt, hogy visszaszerezze vásárlóit – közölte egy vállalati forrás.

Spanyolország legnagyobb olívaolaj-palackozó szövetsége, az Anierac szerint a spanyolok 107 millió liter (28,3 millió gallon) olívaolajat vásároltak 2024 első felében, szemben a 179 millió liter napraforgóolajjal. A mezőgazdasági minisztérium adatai szerint egészen az idei évig az olívaolaj volt a legnépszerűbb étolaj a spanyol háztartásokban, 2023-ban az eladások 62 százalékát, míg a napraforgóolaj csaknem 34 százalékát tette ki.

Az olívaolaj mennyiségi értékesítése 18 százalékkal esett vissza 2023 első félévéhez képest, a napraforgóolaj értékesítés volumene 25 százalékkal nőtt.

Általában Spanyolország szállítja a világ olívaolajának mintegy 40 százalékát, de a tavaszi hőhullámok és az elhúzódó szárazság csökkentette az olívatermést az elmúlt két évben, így az olívaolaj ára rekordszintre emelkedett.

A Földművelésügyi Minisztérium 2023-as élelmiszerfogyasztási tendenciáiról szóló jelentése szerint ez a mediterrán étrend alapelemeit a spanyolországi szegény háztartások számára elérhetetlenné tette, tavaly év végén főként a közép- és felső-középosztálybeli háztartásokban fogyasztottak olívaolajat.

Az egyliteres extra szűz olívaolaj tavaly 14,5 euróba került néhány szupermarketben.