Hétfőtől drágább a taxival utazás Budapesten, miután tíz százalékkal magasabbak lettek a fővárosi taxis tarifák. Az alapdíj a korábbi 1000-ről 1100 forintra, a kilométerdíj 400-ról 440-re, a percdíj pedig 100 forintról 110 forintra nőtt.
A Fővárosi Közgyűlés január 25-én módosította a taxirendeletet Karácsony Gergely főpolgármester javaslatára. A díjemelést azzal indokolták, hogy a taxisoknak érezhető költségemelkedéssel jár az üzemanyagok ársapkájának – 2022 december eleji – eltörlése.
Az elfogadott előterjesztésben azt írták, hogy a taxis szervezetek (City Taxi, 6x6 Taxi, Főtaxi, NSZ, OTSZ, Taxi 4, BKIK) tavaly december 12-én egységes javaslattal fordultak a fővárosi önkormányzathoz, amelyben két változatban fogalmazták meg javaslataikat.
Eddig sem volt olcsó a taxi
Az egyik javaslat szerint a telefonon vagy online előzetesen megrendelt szolgáltatás esetén az alapdíj 1000 forintról 2000 forintra emelkedett volna, amellett, hogy a többi díjtétel változatlan maradt volna.
A másik – végül elfogadott javaslat – a tarifák 10 százalékos emeléséről szólt. Később a taxis szervezetek újabb javaslatot fogalmaztak meg, amelyben az alapdíjat egységesen 1500 forintra, míg a többi díjtételt 10-10 százalékkal kezdeményezték emelni.
A bécsinél olcsóbb, mindenki másnál drágább a taxizás
Prágában
- a taxi alapdíja 714 forint;
- a kilométerdíj pedig 450 forint átszámítva;
Zágrábban
- ugyanez 750 forint/utazás, illetve 300 forint/kilométer;
Pozsonyban
- 1500 Ft valamint, 376 forint;
Bécsben
- pedig a taxi 1500 forinttal indul;
- a kilométerdíj 600 forint átszámítva a numbeo adatai szerint.
Az adatok értékelésénél érdemes figyelembe venni, hogy a felsorolt városok közül mindenhol magasabbak a jövedelmi viszonyok, persze az is igaz, hogy mi pedig az üzemanyagárakban verünk szinte mindenkit.
Januárbanderült ki, hogy hatalmas visszalépés jön a fővárosi taxizásban: noha a legtöbbször lehetetlen taxihoz jutni Budapesten, több társaság a tumultusra válaszul inkább megszünteti az előrendelési szolgáltatását is.
Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke elmondta, hogy ezt azért teszik, mert így hatékonyabb lesz Sokszor 15-20 percig várakoznak üresen egy-egy előrendelés alkalmával a megrendelési címeken.
Emellett ismert jelenség, hogy csúcsidőszak idején sokszor majdnem lehetetlen taxihoz jutni. Az év végén többször is akadt rá példa, hogy a diszpécserek közölték: késve vagy egyáltalán nem tudnak kocsit küldeni. Ez a helyzet nem egyedi: hasonló gondokkal küzdenek más nagyvárosok is.
Milyen alternatíva létezik?
Az autómegosztás egyre népszerűbb szolgáltatás Magyarországon mind a magán-, mind a céges felhasználók körében, egyre többen látják meg benne a költségcsökkentési és fenntarthatósági lehetőségeket. A terjedésnek azonban egyelőre komoly kerékkötője a parkolás és az azzal kapcsolatos nehézségek: a kizárólag lakossági engedéllyel használható közterületi parkolók, valamint a dedikált carsharing parkolók hiánya, írtuk meg korábban.
A nagy hazai autómegosztóknál kategóriától függően változnak a percdíjak, egy kisebb, háromajtós autó esetében 67 forintért bérelhetünk gépjárművet, míg egy felső-közép kategóriás Mercedes már 139 forint. Ezekhez jönnek még a bérlésindítási díjak, ugyanakkor előfizetéssel jelentős kedvezményekre tehetünk szert, zöldrendszámmal pedig parkolóhelyet is könnyebb találni. Összességében jó alternatíva a taxi kiváltására.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!