A német taxiipar és az amerikai Uber utazásszervező cég mélységes ellenségeskedésben van, amióta ez utóbbi piacra lépett. A taxitársaságok egyik fő vádja, hogy az Uber rombolja a versenyt azzal, hogy az árai olyan alacsonyak és a jutalékok pedig olyan magasak, amelyet más cégek nem tudnak kigazdálkodni – írta meg a Frankfurter Allgemeine Zeitung.
Az Uber a kölni Német Gazdasági Intézettől (IW) rendelt meg egy tanulmányt, hogy azzal cáfolja a vádakat.
Az IW az Uber autókölcsönző partnereinek üzleti adatait elemezve arra a következtetésre jutott, hogy a cégek átlagosan magas jövedelmezőséggel rendelkeztek. Az 1,6 százalékos átlagos értékesítési megtérülés kétszer akkora, mint az iparági átlag.
Ellentétben a taxisokkal, amelyek
- kilométerenkénti árait az illetékes hatóságok határozzák meg, míg az autókölcsönző cégek szabadon választhatják meg áraikat,
- spontán módon nem vehetnek fel utasokat, csak akkor, ha megrendelték,
- több forgalmi adót fizetnek.
Az olyan platformok, mint az Uber vagy a Bolt, közvetítőként működnek.
A sofőrök nem az Ubernek vagy a Boltnak dolgoznak, hanem külső szállítmányozó cégeknek. Az utazások megszervezéséért jutalékot fizetnek. A viteldíjak és a jutalékok a kereslet és kínálat függvényében ingadozhatnak. Mind az Uber, mind a Bolt a taxitársaságok számára is szervez utakat. Ezek azonban csak egy kis részét teszik ki az eladásoknak.
„A felmérés egyetlen adatforrása az Ubertől származó ellenőrizetlen információ, ami egyáltalán nem helytálló” – mondta a FAZ kérdésére Michael Oppermann, a Taxi- és Autókölcsönző Szövetség ügyvezető igazgatója. A taxiipar régóta vádolja az Uber és a Bolt partnercégeit, hogy költségtakarékosság érdekében nem tartják be a szabályokat. Valójában például a berlini szenátus csak májusban mintegy 1700 illegális bérautót vont ki a forgalomból, amelyek engedély nélkül közlekedtek. Ez a Berlinben elérhető mennyiség bő harmadának felelt meg.
„Véleményünk szerint az eredmények nem tükrözik azt a valóságot, amelyet a piacon mindennap tapasztalunk” – mondta Andreas Maier, aki a Free Now platform németországi és ausztriai üzletviteléért felelős. A jövedelmezőség gyakran csak a törvényi előírások szándékos megkerülésével érhető el.
Oppermann arra is felhívja a figyelmet, hogy az Uberrel csak nyolc járműből álló flottaméret esetén érdemes dolgozni. Valójában az IW mínusz 46,5 százalékos eladási megtérüléssel számolt az egyszemélyes vállalkozások esetében, ez mindössze 0,6 százalék. Nyolc fős flottaméretnél ez 6,4 százalék. „A németországi autókölcsönző cégek túlnyomó többsége nyolc járműnél kisebb” – tette hozzá Oppermann.
A taxiipar évek óta minimum tarifát követel a bérautókra.
A személyszállítási törvény közel három évvel ezelőtti reformjának részeként a kormány lehetőséget adott az önkormányzatoknak egyebek mellett ilyen alsó határok megállapítására. Vita erről van, de addig alig élt egy önkormányzat is a lehetőseggel. „Jelenleg az önkormányzati árat alkalmazó taxiknak versenyezniük kell az olyan szolgáltatókkal, mint az Uber, amelyekre nem vonatkozik ez az árszabályozás” – mondta Oppermann, aki szerint, ha erősíteni akarják a taxikat, meg kell akadályozni a dömpingajánlatokat.
Az Uber és a Bolt rugalmasabb taxiárakat követelnek az iparág megerősítése érdekében.