Szívesen elfelejtenék az elmúlt néhány napot a Wizz Air háza táján. A diszkont légitársaság ugyanis múlt csütörtökön csalódást keltő második negyedéves gyorsjelentést közölt, szombaton pedig 307 millió forintos bírságot kapott a Gazdasági Versenyhivataltól (GVH). Túl sok ideje nem volt a vállalatnak kipihenni az elmúlt hét fáradalmait, máris újra kopogtatott az ajtaján a GVH.

Pedig önmagában a 2024. április-júniusi számok is elgondolkodtatók:

  • az utasforgalom-növekedés megtorpanásával összefüggésben a vizsgált három hónapban a profit 98 százalékos mélyrepülést produkált, az egy évvel korábbi 61 millió euróból mindössze 1,2 millió maradt.
  • A menedzsment alaposan vissza is vágta az éves eredményvárakozást, amit a korábbi 500-600 millió euróval szemben már csak 350-450 millióban határozott meg.
  • A Covid óta nem estek ekkorát a Wizz Air részvényei, 15 százalékot meghaladó mértékben gyengültek egyetlen nap leforgása alatt.
  • Mindennek tetejébe két nagy elemzőház is csökkentette a Wizz-papírokra vonatkozó célárait: a Barclays 19-ről 16 fontra, a Morgan Stanley pedig 24,5 fontról 19-re.

Mi a baja a GVH-nak?

A GVH néhány napja még azt nehezményezte, a Wizz Air elhallgatta, hogy egyes csomagjainak részét képező „többletszolgáltatásokat” külön-külön is megvásárolhatják a fogyasztók, emellett pedig a szakmai gondosság követelményét sértő kereskedelmi kommunikációt folytatott az automatikus utasfelvételi szolgáltatás lényeges jellemzőiről. Az akkor kiszabott több mint 300 milliós bírság a jelek szerint közel sem jelentette a történet végét, a versenyhivatal most ugyanis újabb versenyfelügyeleti eljárást indított, mivel gyanúja szerint:

  • a Wizz Air valószínűsíthetően nem tesz eleget a szakmai gondosság követelményének, mivel foglalási rendszere nem biztosítja a kiszámíthatóság és a megbízhatóság érvényesülését a szolgáltatási díjairól szóló tájékoztatási gyakorlatában, ugyanis a különböző eszközökön (például két mobilon vagy mobilon és asztali számítógépen) elérhető azonos szolgáltatások díjai egyes esetekben eltérőek lehetnek.
  • a társaság ezen felül a honlapján és az applikációjában feltüntetett szolgáltatási díjakkal kapcsolatban feltételezhetően elhallgatja a fogyasztók elől azt a lényeges körülményt, hogy a megjelenített díjakon nem fogja tudni biztosítani a szolgáltatást a foglalási folyamat egésze alatt.

Fél évig is elhúzódhat

Fontos megjegyezni, a versenyfelügyeleti eljárás megindítása nem jelenti annak kimondását, hogy a vállalkozás a jogsértést elkövette. Az eljárás a tények tisztázására és ezen keresztül a feltételezett jogsértés bizonyítására irányul. 

A lefolytatásra biztosított időtartam három hónap, amely indokolt esetben két alkalommal, egyenként legfeljebb két hónappal meghosszabbítható.

A GVH felhívta a figyelmet arra, hogy a versenytörvény szerint az ügyfélnek a tényállás tisztázásához szükséges adatok közlésére való felhívásától az annak teljesítéséig terjedő időtartam az ügyintézési határidőbe nem számít bele.

Nagyító alatt a légiközlekedés

A versenyhivatal az utóbbi években kiemelt figyelemmel kísérte a légiközlekedés hazai piacát. A nemzeti versenyhatóság 2022 októberében átfogó gyorselemzés (sweep) keretében vizsgálta, hogy a Magyarországon elérhető légitársaságok – ideértve a „fapados”/diszkont szolgáltatókat – honlapjai, illetve a hazánkban népszerű jegyár-összehasonlító weboldalak alkalmaznak-e úgynevezett sötét mintázatokat a jegyeladási és reklámgyakorlatuk során. 

Az elmúlt időszakban növekvő számú panasz és bejelentés érkezett a GVH-hoz a légitársaságok gyakorlatait illetően.

A megszaporodott fogyasztói jelzésekre, illetve a légiforgalmi piac működési problémáival kapcsolatos piaci anomáliákra tekintettel Rigó Csaba Balázs, a GVH elnöke hatáskörével élve figyelemfelhívást küldött több, a magyar piacon tevékenységet folytató légitársaság vezetőjének is.