Kína a saját autó birtoklásának szabályozásában

a „vásárlás alapú ellenőrzésről” áttér a „használat alapú szabályozásra” és az urbánus központokban enyhíti és kiterjeszti az autótulajdonlási jogosultságok körét.

Kína nagyvárosai, köztük Peking, Sanghaj és Kanton már régóta felső határt szabtak a gépkocsivásárlásoknak a forgalmi dugók és a légszennyezés elleni küzdelem érdekében. Az utóbbi években ezekben és más városokban a helyi önkormányzatok új politikákat vezettek be a növekvő kereslet kielégítésére és az új energiával működő járművek (NEV) kvótájának növelésére az autóengedélyek kvótaelosztási folyamatában.

Idén januárban a pekingi közlekedési hatóságok bejelentették, hogy a fővárosban 2025-ben 100 ezer személygépkocsi engedélyezési kvótát osztanak ki – ebből 80 ezret az NEV-ek számára.

Feltorlódott forgalom Pekingben
Feltorlódott forgalom Pekingben

Peking ebben az évben további 40 ezer NEV engedélyezési kvótát is ki fog adni, kifejezetten a saját autóval nem rendelkező háztartások számára. Ez a kiválasztás pontalapú rangsorolási rendszer alapján történik majd.

A korlátozások enyhítését részben az új technológiai megoldások alkalmazása teszi lehetővé.

Hangcsouban például egy mesterséges intelligenciával működő „városi agy” valós időben figyeli a város forgalmát, és riasztást ad ki a lehetséges torlódásokról, lehetővé téve a közlekedési hatóságok számára, hogy a járműforgalom alapján valós időben állítsák be a közlekedési lámpákat.

A platformhoz parkolóhely-nyilvántartás is tartozik.