Mintegy kétszáz mindennapi termék árát hasonlította össze az ausztriai Fogyasztói Tájékoztató Egyesület (VKI) 2024 novemberében a német és osztrák szupermarketekben és diszkontokban.
A tejtermékek, gyümölcsök, zöldségek, gabonatermékek, édességek, snackek, italok legújabb vizsgálatának megállapításai a határon túlra járó, magyar vásárlóknak is irányadók lehetnek, mert mint kiderült: az ausztriai üzletekben átlagosan 15-20 százalékkal drágábbak az élelmiszerek, mint a német oldalon.
Kapcsolódó
Emögött elsősorban a magasabb adók és bérköltségek, a földrajzi viszonyok, a biotermesztés elterjedtsége áll.
Márkás termékekért érdemes arrébb menni
Sokba kerül a bevásárlás nyugati szomszédunkban: úgy tűnik, a sógorok különösen elszenvedték az infláció robbanásszerű növekedését az elmúlt években, ezért élelmiszervásárláskor ma is jobban zsebbe kell nyúlniuk.
A németországi kiskereskedelem javára az árkülönbségek leginkább a márkás termékek esetén feltűnőek, míg az egyes láncok saját márkás és olcsóbb árfekvésű élelmiszerei között kisebb a differencia.
Például az őrölt kávék 35 százalékkal kerülnek többe Ausztriában, míg a tojás 9-45, a mézek, tejek 23-30 százalékkal, továbbá a napraforgóolaj 23-25, az olívaolaj pedig 30 százalékkal drágább a német kínálathoz képest.
A bio kategóriában viszont a tejtermékeket inkább az alpesi országban érdemes keresni az összehasonlítás szerint, miközben más bio élelmiszerek a németeknél olcsóbbak – idézi a Meinbezirk.at.
Nem akar javulni a vásárlók hangulata
Hiába a kedvezőbb árak, az idei enyhe felfutás ellenére a magánfogyasztás Németországban továbbra is problémás kérdés a gazdaság felfutása szempontjából.
Mostanra kiderült: az inflációval sújtott árak és a munkahelyi félelmek makacsul befolyásolják a vásárlási kedvet, amely meg sem közelíti a válság előtti időket – mutat rá a nürnbergi GfK és NIM intézetek havi fogyasztói klímatanulmánya.
A Frankfurter Allgemeine Zeitung szerint az aranyvasárnapi hétvége előtt egyelőre vegyes a karácsonyi bevásárlási szezon mérlege, és a közgazdászok arra számítanak, hogy Európa legnagyobb gazdaságában a lakossági fogyasztás jövőre sem lesz fő hajtóerő.
Még mindig nem látszik a fogyasztói hangulat fellendülése, sokkal erősebb a vásárlók bizonytalansága – közölte a lappal Rolf Bürkl kutató.
Sokan aggódnak az állásuk miatt
Decemberben némileg javult a vásárlási hajlandóság és csökkent a megtakarítási kedv, így januárra várhatóan 1,8 ponttal mínusz 21,3 pontra nő a fogyasztói hangulat mérőszáma. Ám a pandémia előtt ugyanez az index stabilan 30 ponttal jobb volt.
A visszafogottság fő oka a magas élelmiszer- és energiaárak. Emellett kedvét szegi a németeknek a létszámleépítésekről szóló számos bejelentés, a munkahelyek biztonságával kapcsolatos aggodalom.
Bár a háztartások várakozása valamennyire javult a várható jövedelmekkel kapcsolatban, összességében lényegesen rosszabb a helyzet, mint a nyáron volt fő nyugati partnerünknél.
A fellendülést pedig a gyenge növekedési előrejelzések, a fokozódó munkanélküliség és a cégek rossz üzleti hangulata is akadályozza.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!