A brit Eurostar a legrosszabbul teljesítő vasúti szolgáltató a kontinensen, a német Deutsche Bahn pedig az egyik legkevésbé megbízható, míg a legjobb az olasz Trenitalia - ezt állapította meg a Közlekedés és Környezetvédelem elnevezésű kampánycsoport, amely megvizsgálta az európai vasúti szolgáltatókat olyan tényezők alapján, mint például a jegyárak, a pontosság és a visszatérítési hajlandóság.
A The Guardian ismertetése szerint a T&E nyolc szempont alapján értékelte a cégeket az általuk nyújtott szolgáltatás költségeit és minőségét illetően. Pontozásuknál nagyobb súlyt helyeztek az utasok által olyan fontosnak tartott tényezőkre, mint például a jegyárak. A kevésbé fontos szempontok, mint például a kerékpárszabályok, vagy az éjszakai vonatok kínálata, kisebb mértékben járultak hozzá az összpontszámhoz.
A legmagasabb összpontszámot az olasz Trenitalia érte el a 10-ből 7,7-es átlaggal, őket követi a svájci SBB, a cseh RegioJet, az osztrák ÖBB és a francia SNCF. A lista végén az Eurostar (4,9), a görög Hellenic Train (5,1) és a francia Ouigo (5,2) végzett.
A jelentés a Trenitalia által elért magas pontszámokat az Italoval folytatott több mint egy évtizedes versenynek tulajdonította Olaszország nagysebességű hálózatán, ami mindkét szolgáltatót jobb szolgáltatás nyújtására késztette. A svájci SBB pedig a vasúti infrastruktúrába való beruházásainak köszönhetően kínálta a legpontosabb szolgáltatást.
Ami pedig a lista végét illeti: az Eurostar az árainak köszönheti a rossz minősítést. A jelentés megállapította, hogy Európa három legdrágább vasúttársasága teljesen vagy részben az Egyesült Királyságban működik. A Londontól Párizsig és Brüsszelig közlekedő Eurostar az európai átlag kilométerenkénti árának közel kétszeresét számítja fel.
Az Eurostar reagálásában közölte, hogy az adatok összegyűjtése óta számos változtatást hajtottak végre.
"Bízunk benne, hogy ha ezt a jelentést újra elkészítenék, akkor a pontszámok magasabbak lennének" - mondta a cég szóvivője. Hozzátette, hogy idén rekordszámú utas tartott velük, és arra számítanak, hogy a szolgáltatásaik fejlesztése eredményeként ez a szám növekedni fog.
Ami pedig a számunkra legfontosabb adatokat illeti:
a MÁV a 27 vizsgált vasúti szolgáltató közül 5,8-as összpontszáma alapján a lista 17. helyén áll.
Jegyárait tekintve a 6. legjobb, e szempont alapján a legvonzóbb árakat egyébként a Flixtrain kínálja Európában.
A foglalási tapasztalatok alapján a MÁV-ot a 17. helyre rangsorolták, megbízhatóságát viszont adathiány miatt nem értékelték.
Így a késésekről sem szól a jelentés.
A jelentés összeállítói arra is rámutattak, hogy Európa kiterjedt vasúti hálózattal rendelkezik, de több országon való átutazáskor sokan panaszkodnak a széttagolt jegyrendszerre. Az Európai Bizottság azt tervezi, hogy jövőre egy egyszerűsített rendszerre tesz javaslatot, amely lehetővé teszi, hogy a vásárlók olyan egységes jegyet vásároljanak, amely késés esetén is fenntartja a jogaikat.
Többen szóvá tették azt is, hogy a vonatjegyek Európában körülbelül kétszer annyiba kerülnek, mint az azonos útvonalakra szóló repülőjegyek, ami légi utakra terelheti az embereket, és ez további környezetszennyezéshez vezethet. Közlekedési szakértők szerint azonban a jobb vasúti szolgáltatások sem állítják meg a repülőgép-szennyezés legnagyobb forrását.
"A probléma az, hogy bár a vasút jó megoldás lehet sok ember számára, ez nem okoz jelentős változást a károsanyag-kibocsátás tekintetében. A nagyon hosszú utat megtevő kis számú ember felelős ugyanis a legtöbb károsanyag-kibocsátásért” - mutattak rá.