Derült égből villámcsapásként jött a hír, hogy idén visszatér az Uber Magyarországra. Első pillanatra sokkolónak tűnik, hogy azok az emberek, akik korábban felléptek ellene, most üzleti kapcsolatot építettek az Uberrel. Mi változott meg a nemzetközi szolgáltató 2016-os távozása óta?
Metál Zoltán (M.Z.): Egy illegális szolgáltatásról beszélünk 2016-ban, amikor nem csak Budapesten, hanem nagyon sok nagyvárosban úgy jelent meg az Uber, hogy erőszakosan bementek, letarolták a piacot. Volt ahol hagyták őket szolgáltatni és kinőtték magukat, volt ahol rögtön az első pillanatban szabályozott keretet próbáltak keresni és találni, ám ők – bár általában ígértek fűt-fát – ennek nem akartak megfelelni, nem csak nálunk, hanem sehol sem. A BBC két évvel ezelőtt foglalkozott ezzel a témával. Akkor kiderült, hogy megpróbáltak megvenni kormányokat, minisztereket, ügyvédi irodákat. Komoly korrupció volt e mögött, hogy működjön a szolgáltatás. Van ahol sikerrel jártak, szerencsére nálunk nem találtak ehhez semmilyen támogatást.
2016-ben, amikor módosítva lett a személyszállítási 176/2015. (VII.7.) -ös kormányrendelet, amely szabályozza a taxis szolgáltatást és a fuvarszervezőknek a működését, abban le lett írva, hogy minek kell megfelelnie egy fuvarszervezőnek. Ennek az Uber nem akart megfelelni és egy látványos ünnepség keretében kivonultak a városból.
Ezek után különböző perekkel néztek szembe a világ több táján és az akkori regnáló menedzsmentjüket elbocsátották, szélnek eresztették és 2019-ben az új Uber vezetés célul tűzte ki, hogy változtat az üzletpolitikáján és megpróbálnak megfelelni az adott ország szabályozásának. Budapest is elég komoly célpontjuk volt azt gondolom és erre kerestek és találtak is egy olyan partnert, aki ezt az együttműködést elképzeli velük.
Mi ebből az együttműködésből a haszna a Főtaxinak és mi az Ubernek?
M.Z.: Komoly üzlet van a háttérben. Olyan szakemberek kezébe került a magyarországi Uber indítása, akik eddig a Főtaxi vezetői voltak, tehát szakmai kompetencia van. Az Ubernek van a legjobb stratégiai megoldása, olyan IT, olyan tech óriás, amivel nehéz versenyezni. Több lehetősége van ilyenkor egy piaci szereplőnek: vagy a sajátját megpróbálja úgy felfejleszteni, ami biztosítja a következő években, évtizedekben az ő piaci jelenlétét, vagy a másik amire nagyon sok példa van, hogy mindenféle fúzió alakul cégfelvásárlások, vagy egy olyan együttműködés, amely ebben az esetben kuriózumnak számít, hogy egy meglévő nagy óriás piaci szereplő, amely a hagyományos taxi szolgáltatást immár több mint 110 éve gyakorolja Budapesten, egy leányvállalatot hoz létre. Ez a leányvállalat az F Mobilitás Kft., és ennek a kezelésében egy új brand jelenik meg Budapesten, tehát nem főtaxis autók lesznek uberesek és nem uberesek lesznek főtaxisok, hanem egy teljesen új brand indul el Uber Taxi néven.
Nem Uber autók lesznek civil sofőrökkel és civil autókkal, mint 2016-ban, hogy mindenki, aki éppen csak csatlakozott ehhez a közösséghez az vihette a nagymamát, nagypapát vagy éppen a céges autóval szállíthatta a megrendelőket, hanem az Uber Taxinál csak olyan végezhet szolgáltatást sárga autóval, akinek minden engedélye megvan.
Ezek szerint hallgattak az idők szavára, hogy hosszabb távon, a hagyományosan, telefonon rendelő ügyfélkör majd eltűnhet?
M.Z.: A Főtaxi felismerte ezt a helyzetet, hogy ma még jól működik ez a modell, de ha nem kínál egy alternatívát a szolgáltatásban az utasoknak és a taxisoknak, akkor lehet, hogy elfogy a levegő. Ez az alternatíva az asztalon van, hiszen ugyanaz a cégcsoport működteti majd ezt a társaságot is.
Az a lényege ennek az egésznek, hogyha valaki egyszer letöltötte az Uber applikációját, akkor bárhol a világon azt tudja használni, mindegy, hogy hol van. Ezt használta ki a Bolt is. Mi nem hittünk benne, hogy ekkora igény van rá. Másik, hogy valamilyen szinten kicsit átverés a dolog, hiszen ezek az applikációk, mint a Bolt és az Uber is a világon nagyon sok helyen eddig úgynevezett autómegosztási alapon szóltak. Ennek alapján sokan azt hiszik, hogyha Boltot vagy Ubert hívnak akkor olcsóbban fognak autóba ülni. Ezt nem lehet kiverni a fejekből, ha viszont ez a tendencia és az utasnak erre van igénye, akkor természetes, hogy az Uber ezt meglovagolja, hiszen világszerte ismert brand.
Legkorábban mikor indulhat el az Uber Taxi szolgáltatása?
M.Z.: Az engedélyek beszerzése folyamatos. A nyár elején vagy ősszel indulhatnak el. Már folyik a taxisok toborzása, egy digitális felületen lehet jelentkezni.
Kik lesznek az Uber taxisok? Honnan várják őket? A Főtaxitól is?
M.Z.: Mindenhonnan, ugyanis a taxisok közel 6500-an vannak Budapesten. Most már kezdi megközelíteni a 2019 előtti időszakot, amikor 7 ezer taxi volt a fővárosban. Ebből a 6500 taxisból nagyon sokan fognak csatlakozni az Uberhez, hiszen erre igény van. Most lesz itt a pillanat, amikor nem a taxisok versenyeznek a fuvarszervezőért, hanem pont fordítva, ahol jobb feltételeket, jobb kondíciókat kínálnak a fuvarszervezők a taxisoknak, oda fognak menni dolgozni. Tudomásom szerint az elmúlt pár napban már több mint 700-an jelentkeztek a hónapok múlva induló Uber Taxihoz, amivel már elég komoly szolgáltatást lehet nyújtani Budapesten. Az utasnak 5-10 percen belül ott van az autó.
Ez ősszel teljesen átrendezheti a taxis piacot?
M.Z.: Ha nem is ősszel, de azt gondolom, hogy egy éven belül lehet arra számítani, hogy olyan cégek fognak eltűnni a piacról, melyek az utóbbi 20-30 évben léteztek. Egy ekkora multi megjelenésével a kisebb társaságok az élet-halál kérdésével fognak szembenézni, hiszen ahol hagyományos diszpécserközpontokat tartanak fenn, ott emberek dolgoznak, azoknak bért és az irodák rezsijét is ki kell fizetni. Amennyiben taxisok mennek el tőlük, akkor jóval kevesebben lesznek, mint jelenleg, a tagdíjakból pedig nem tudják majd fenntartani az ilyen modell alapján működő cégeket.
Amíg a kiscégek a pandémia alatt nem nagyon fejlesztettek, mert nem volt miből, éppen összehozták a működési feltételekhez szükséges anyagi forrásaikat, addig a nagyoknak volt lehetőségük erre, például a Főtaxi mesterséges intelligencián alapuló, telefonos robotdiszpécser szolgáltatását említhetném.
Budapesten egyelőre az alábbi társaságok rendelkeznek a fővárosi taxirendelet alapján a taxiszolgáltatás nyújtásához szükséges engedéllyel:
- Főtaxi / Budapest Taxi,
- Bolt,
- 6x6 Taxi,
- City Taxi,
- Elit Taxi,
- Taxi 4,
- Taxim
- GoTaxi
Fixáras és sárga lesz a budapesti Uber
A magyarországi Uber el fog térni a platform hagyományos üzleti modelljétől.