A MOHU-tól van pénz Rákosrendező megvételére – mondta az Indexnek Vitézy Dávid, a Podmaniczky Mozgalom frakcióvezetője, aki Karácsony Gergely főpolgármesterrel együtt mutatta be a terület „mestertervét” egy konferencia keretén belül, ahol nemcsak a két politikus, hanem Erő Zoltán, Budapest főépítésze és Tosics Iván, a Városkutató Kft. ügyvezetője, a Budapest Kör elnöke, valamint Andreas Trisko, Bécs szenior várostervező építésze is felszólalt.

Vitézy Dávid az ülés után a lapnak elmondta, az a pénz, amiből megveszi a Budapesti Közművek (BKM) a telket, a hulladékkoncesszió bevételeiből van, mert ott volt egy egyszeri bevétel a hulladékhasznosító műanyagberuházásából, ami 33 milliárd forint, ezt használja erre a város, és ezt a közgyűlési döntés is tartalmazza.

A 33 milliárd forint ugyan elég az első két részlet kifizetésére (amelynek összege 30,5 milliárd forint), de a harmadik részletet, a 20,9 milliárd forintot még elő kell teremtenie a városnak 2039-ig.

Addig még van idő, meglátjuk, hogy akkor ki, hogy, és milyen fővárosi koncepcióval szembesül majd ezzel – fogalmazott Vitézy Dávid.

Hiába tudja kifizetni a főváros a szerződésben foglalt első két részletet, Rákosrendező rendberakására is súlyos összegeket kell költeni, a beruházások pedig még a takarításnál is jóval többe fognak kerülni.

Mi azt gondoljuk a főpolgármester úrral, hogy magát az ingatlanfejlesztést magántőke bevonásával kell elvégezni, de úgy, hogy amennyire lehet, a telek maradjon fővárosi tulajdonban, vagyis a beruházók csak a felépítmény tulajdonjogával rendelkeznének – részletezte Vitézy Dávid.

A Podmaniczky Mozgalom frakcióvezetője szerint az arab befektető saját érdekei mentén tervezte volna a városrészt, mi a közérdek mentén fejlesztünk. Ez a legnagyobb különbség a két koncepció között – ftette  hozzá.

Vitézy Dávid szerint a szemét elszállításával kapcsolatban még egyeztetniük kell a kormánnyal, ugyanis az állami körben felmerült szemét elszállítás az állami feladat marad, hiszen a szennyező felelőssége fennáll, mert nyilvánvaló, hogy a vasúti talpfákat nem a lakosság hordta oda ki, ahogy a Budapest Sportcsarnok darabjait sem.

Egyelőre még birtokbavétel sem történt meg, a tulajdonjog nincs bejegyezve, tehát a főváros még azt se tudja, hogy milyen szemét van ott.

A BKM, mint telektulajdonos érintett a szemét elszállításban, a MOHU-val közös cégük is van, úgyhogy nem tartja megoldhatatlan akadálynak a szemetet. A föld kármentesítése azonban már egy fokkal komolyabb feladat, az arab befektető előzetesen 25 milliárd forintot számolt erre költségnek, azonban Vitézy Dávid ezzel kapcsolatban is pozitív.

Ez nem egy vegyi kombinát területe volt. Itt a szennyezés a földben abból keletkezett, hogy a vonatokból csöpögött ki a gázolaj, meg nyilván volt valamennyi bombázás is, tehát nyilván a lőszermentesítés is egy nagyobb tétel lesz, de azért, ahhoz képest mondjuk, amilyen szennyezettség az óbudai gázgyárnál van, ez annak a töredéke

– magyarázta a frakcióvezető. Kifejtette,

a talajcserét logikus módon a beruházásokkal együtt csinálják meg, hiszen ha például leásnak három méter mélyre a talajcsere miatt, akkor ott már úgyis el lehet kezdeni egy garázs, vagy föld alatti tároló megépítését.

Példaként a Mol-tornyot hozta, amely szintén szennyezett területre épült és az építkezéssel párhuzamosan zajlott a talajcsere.

Vitézy Dávid szerint három nagy feltétele van annak, hogy Rákosrendezőből építési telkek legyenek. Az első kettőről, a szemét eltávolításáról és a kármentesítésről sok szó esik, pedig nem azok a legelső és legnagyobb lépések.

A legnagyobb feladat a vasút átépítése.

Azokat a rákosrendezői vágányokat, ahol tehervonatok álltak 50 éve, de ma már fa nő a helyükön el kell bontani. Erre a MÁV nélkül nincs lehetőség jogszabályok alapján és nem az van, hogy kimegyünk és lefűrészeljük a síneket a többiről – fogalmazott Vitézy Dávid.

Karácsony Gergely nyugdíjas lesz, mire a Rákosrendező projekt megvalósulhat

A főpolgármester a Rákosrendező projekttel kapcsolatos kormányzati döntésről azt mondta: ez nagy győzelem Budapestnek, de a háború még nem dőlt el, a megvalósítás érdekében még rengeteg egyeztetésre van szükség a kabinettel. Erről itt olvashat többet >>>