A Shoprenter legutóbbi, immár 16. alkalommal készített kutatása 719 webáruház részvételével készült, és a felmérés alapján az online áruházak esetén ez igazán biztató jövőképet vetít előre a szektorban.
Az interneten legjobban értékesíthető top termékkörök az idén
- a játék és ajándék,
- a barkács és kert,
- az egészség-wellness és a lakberendezés.
Ezen a négy területen működik a webáruházak több, mint fele. A megkérdezett webáruházak közel fele 10 millió forint feletti bruttó árbevételt realizált az utolsó lezárt üzleti évben, és 50 százalékuk több, mint 1000 rendelést teljesített.
A kutatásban résztvevő webáruházak 67 százaléka növekedésre számított 2023-ban, de ennél kevesebbet átlagosan 42 százalékos fejlődést prognosztizáltak 2023-ra, azonban a középérték csak 10 százalék.
A legelterjedtebb fizetési mód továbbra is az utánvét, a banki átutalás és az online bankkártyás fizetés.
Ez utóbbi helyzete évek óta stabilnak tekinthető, hisz a webáruházak 77 százaléka biztosítja ezt a vásárlóknak. Ugyanakkor a válaszadók nyitottak az új megoldásokra is.
A TOP 3 bevezetni tervezett fizetési megoldás
- a Google/Apple Pay,
- a mentett kártyás fizetés,
- és az egyszeri fizetési funkciók.
Szállítási módok közül továbbra is a házhozszállítás vezet.
Szinte minden webáruház (95 százalék) biztosítja ezt a lehetőséget, de kiemelkednek a fixpontos átvevőhelyek (csomagpontok és csomagautomaták), amelyeket a webáruházak közel 60-65 százaléka biztosít.
A legnépszerűbb marketing eszköz továbbra is a közösségi oldalakon való részvétel.
A webáruházak 83 százaléka jelen van a közösségi oldalakon, többsége elsősorban Facebook-on, Instagram-on és YouTube-on.
A három leghatékonyabbnak tartott marketing eszköz azonban:
- a keresőoptimalizálás (SEO, amit 71 százalék alkalmaz),
- a Facebook hirdetések (65 százalék használ)
- és a Google Ads hirdetések (58 százalék% használ ilyen eszközt).
A válaszadó webáruházak éves marketing költségvetése átlagosan 4,8 millió forint volt 2023-ban és 52 százalék házon belül tartja marketing feladatait.
Nehézségekkel is kell szembenézniük a webshopoknak.
A válaszadók 42 százalékának leginkább az új vásárlók szerzése okoz problémát, de 38 százalék említi a vásárlási gyakoriság növelését és a marketing tevékenységek menedzselését (37 százalék) nehézségként.
És bár a webáruházak több mint fele az ügyfélélmény növelésével és az újravásárlás ösztönzésével válaszolna a felmerült kihívásokra, az eredményekből az is kiderül, hogy marketing tevékenységük részeként a webáruházak 40 százaléka nem is kezeli a kosárelhagyó látogatókat.
Az ügyfélélmény javítására a legjobb eszközöknek
- a még egyszerűbb vásárlási folyamatot,
- a személyre szabott termékajánlásokat,
- gyors-rugalmas szállítási opciókat,
- és az új technológiákat (pl. AI) tekintik a webáruházak.
A válaszadó webáruházak harmadának még nem jutott eszébe előfizetéses szolgáltatás (vagy visszatérő vásárlási folyamat) kialakítása, azonban nyitott rá, további 17 százalék pedig már tervezi ilyen megoldás bevezetését.
Az idei Nagy Webáruház Felmérés egyik nagy tanulsága, hogy a webshoptulajdonosok látják ugyan a problémákat és a lehetséges megoldásokat, de inkább csak a már ismert megoldások felé nyitottak, nem kísérleteznek, nem hagyják el komfortzónájukat. Nehezen szánják rá magukat a plusz költésre és arra is, hogy a probléma megoldásához plusz energiákat is mozgósítsanak.
Kétségkívül ritkán készül arra a vásárló, hogy kirabolják vásárlás közben, de elővigyázatossággal kivédhetők ezek a támadások. Itt mutatjuk, melyek ezek >>>