Egy év alatt ötven százalékkal nőhet az internethozzáférés, és az internetszolgáltató szektor a webes reklámpiac megduplázódását várja 2001-re - derül ki a GKI Gazdaságkutató (GKI) Rt. a Webigen Rt.-vel és a Sun Microsystems Magyarországgal együttműködve készített felméréséből, amelynek során az internet- és kábeltelevízió-szolgáltatókat vizsgálták.
Az internetszolgáltatók szerint a világhálóhoz jelenleg Magyarországon 850 ezren férnek hozzá, azaz ennyi ember kapcsolódik munkahelyről, iskolából, otthonról összesen a világhálóra. Egy év alatt a hozzáférők számának 50 százalékos növekedésére számítanak, és ennél is kissé gyorsabb bővülést prognosztizálnak az internet-előfizetők számában.
A világhálót használók körének bővülését a válaszok alapján leginkább a telefonköltségek csökkenése serkentené, míg második helyen a kapcsolódáshoz szükséges technikai háttér árának csökkenését és az életszínvonal növekedését jelölték meg a válaszadók. A megkérdezettek nem várnak nagymértékű javulást egy esetleges átfogó kormányzati internetes programtól vagy a számítástechnikai hozzáértés növekedésétől. A beérkezett válaszok alapján idén az internetre ISDN-modemen vagy bérelt vonalon keresztül csatlakozók számának növekedése jelezhető előre, arányaiban kevesebben érik majd el a világhálót hagyományos telefonvonalakon keresztül, míg a kábeles, mikrohullámú és egyéb hozzáférések aránya lényegében változatlan marad.
A növekvő kereslet kielégítésére az internetszolgáltatók saját infrastruktúrájuk fejlesztésével is készülnek. Előrejelzésük szerint szervereik számát 2001-ben harmincnyolc százalékkal fogják növelni, ez a növekedés pedig természetesen együtt jár majd a rendelkezésre álló tárterület, a sávszélesség és a többi, felhasználókat érintő szolgáltatás fejlesztésével.
A válaszoló internetszolgáltatók árbevételének átlagosan 5,3 százalékát tették ki 2000-ben az internetes reklámbevételek, a következő években pedig e bevételi forrás súlyának enyhe növekedésére számítanak. A saját cég, szolgáltatás neten keresztüli hirdetésére reklámköltségvetésük 6,8 százalékát fordították 2000-ben, ez idén már ennek majd' kétszeresét, tizenkét százalékát fogja kitenni. A szegmens résztvevői reklámköltségének 2001-ben 8,5 százalékát, 2002-ben 12,4 százalékát teszik majd ki az internetes reklámok. A szolgáltatók szerint a webes reklámpiac nagysága 2000-ben 735 millió forint volt, 2001-re ennek megduplázódása várható.
A válaszadó kábeltelevíziós cégek valamivel több mint felének rendszere már csillagpontos, de a többiek is - szinte kivétel nélkül - a következő egy-két évben tervezik rendszerük ilyen irányú továbbfejlesztését. Internetezési lehetőséget egyelőre a válaszoló szolgáltatók töredéke nyújt csak saját hálózatán, többségüknél, közel nyolcvan százalékuknál az elkövetkező évek céljai közt szerepel a hálózat internetezésre alkalmassá alakítása.
(NAPI)
A gazdaság és az üzleti élet legfrissebb hírei az Economx.hu hírlevelében.
Küldtünk Önnek egy emailt! Nyissa meg és kattintson a Feliratkozás linkre a feliratkozása megerősítéséhez.
Ezután megkapja az Economx.hu Hírleveleit reggel és este.