Ádáz árverseny bontakozott ki az idei évben a Microsoft Xbox videojáték-konzoljának szűk egy évvel ezelőtti piacra kerülése nyomán. A redmondi újdonság 1,8 millió darabos első öt havi eladásaival az USA-ban piacvezető (a Nintendo 1,5 millió GameCube-ot, a Sony 1,6 millió PlayStation2-t értékesített ez idő alatt), csakhogy az utóbbi – korábban megjelent – termékek jobban teljesítenek Európában és Ázsiában, és összességében jóval nagyobb darabszámra számíthatnak (lásd táblázatunkat). Az árversenyben a konzolok 25-30 százalékkal lettek olcsóbbak (NAPI Gazdaság, 2002. július 9., 8. oldal), s ez egyelőre a Microsoftot érinti hátrányosan, mivel míg a Sony terméke ennek ellenére hoz némi nyereséget, a Microsoft az Xboxon – a Red Herring magazin becslése szerint – darabonként 125 dollárt bukik – derül ki a Financial Times összesítéséből. (Korábban 75–105 dolláros veszteségbecslések láttak napvilágot.) Persze, ahogy azt a redmondiaknál megszokhattuk, az Xbox csak a belépőt jelentette az új piacra. A nagyvállalat két irányból mérhet komolyabb csapást versenytársaira. Az egyik az online módon, interaktívan, az interneten keresztül összekapcsolt számos netező által játszható játékok piacának meghódítása. Már idén nyáron tízezer tesztelővel megkezdték az Xbox Live nevű szolgáltatás kipróbálását, és ha minden jól megy, ősszel az USA-ban és Európában elindítják az éles online játékokat. Elemzők óvatosak e piaccal kapcsolatban, úgy vélik, hogy a néhány sikeres próbálkozás ellenére ez a szolgáltatás csak akkor válhat tömegessé, ha sokkal több háztartás rendelkezik majd gyors internet-hozzáféréssel, ez a feltétele ugyanis annak, hogy igazán élvezni lehessen az ilyen játszmákat. Ugyanakkor a nagy médiavállalkozások, például az AOL Time Warner érdekeltek a próbálkozások sikerében, hiszen egyrészt ezeken keresztül terjeszthetik az általuk készített mozifilmek videojáték-változatait, másrészt internetforgalmat generálnak, amiből internetszolgáltatóként húzhatnak hasznot. A Microsoft másik „titkos fegyvere” az, hogy új feltételeket diktálhat a konzolok következő generációjának piaci csatájában. Elemzők szerint a redmondiak felgyorsíthatják új berendezésük, az Xbox2 fejlesztését, amivel hasonló lépésre kényszeríthetik versenytársaikat. Így lerövidülhet az eddig ötéves termékéletciklus. Szakértők ma úgy látják, hogy legkorábban 2005–2006-ban jelenhetnek meg az új generációs berendezések. K. S.