Az elkövetkező időszakban inkább a belföldi fuvarpiacon számíthatunk némi élénkülésre, elsősorban a kiskereskedelmi forgalom lassú bővülése miatt, míg a légi szállításban stabilan tovább növekvő forgalmat várhatunk. Ugyanakkor a március második felében elfogadott német gazdaságélénkítő csomagnak 2026-tól kezdve pozitív hatása lehet a nemzetközi szállítási igényekre: a német feldolgozóipar éves alapú változásában egy 10 százalékos emelkedés a nemzetközi relációban szállított áru tömegét átlagosan 3,4 százalékkal emeli, mondják az MBH Bank elemzői.
A hagyományosan magas szállítási igénnyel bíró ágazatok (ipar, építőipar, kereskedelem, mezőgazdaság) belföldön és külpiacainkon sem teljesítettek jól az elmúlt időszakban, ami meg is mutatkozott az áruszállítási igények csökkenésében. 2024 negyedik negyedévében éves szinten 9,9 százalékkal csökkent a szállított áruk tömege, valamint 2,9 százalékkal csökkent az árutonna-kilométer. Az áruk tömegét tekintve a mostani az elmúlt évtized leggyengébb negyedik negyedéve.
Kapcsolódó
Közúti árufuvarozásban legjelentősebb kereskedelmi partnereink közül Ausztria esetében növekedést várunk az áruforgalomban, míg Németország és Olaszország vonatkozásában inkább további csökkenést. Ugyanakkor ezen országok viszonylatában a hazai szereplők által végezett crosstrade áruszállítás várhatóan növekedést fog mutatni az első negyedévben.
A légi áruszállítás tavaly rekordévet zárt, és év elején is folytatódott a bővülés a fővárosi repülőtér cargo forgalmában. 2024-ben 299,6 ezer tonna árut kezeltek a Budapesti Liszt Ferenc Repülőtéren, ami 48,8 százalékkos növekedés az előző évhez képest. Ezzel vékonyan ugyan, de Budapest megelőzte a bécsi versenytárs 2024-es teljesítményét. A növekedést első sorban a Kínából érkező áruk hajtották, emellett régóta stabil növekedés mutatkozik a gyógyszeripari termékek volumenében is.
A vasúti szállítás fejlődése elmarad a kívánatos szinttől Európában. Hiányoznak az összehangolt fejlesztések, az egységes infrastruktúra kialakítása, ugyanakkor az intermodalitás terjedésével a vasút szerepe is nőhet. Magyarországon a vasúton szállított áruk relációja 79 százalékban nemzetközi, így az említett adottságok mellett ennek az alágnak a teljesítménye nagyon kitett az európai gazdasági teljesítménynek. Utóbbival kapcsolatban bíztató fejlemény a közelmúltban elfogadott német gazdaságélénkítő csomag, mivel az (leginkább 2026-tól) érdemben hozzájárulhat az exportkereslet növekedéséhez.
A logisztikát leginkább befolyásoló ágazatok, úgy mint a kiskereskedelem, ipar és építőipar teljesítményének javulása mindenképpen szükséges ahhoz, hogy a hazai bruttó hozzáadott érték 5,4 százalékát kitevő, és 16.500 céget magában foglaló ágazat teljesítménye javulni tudjon. Amennyiben ez megtörténik, az ágazat ismét növekvő pályára kerülhet.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Legolvasottabb

Putyin tombolhat, nagy bajban aranytojást tojó tyúkja

Orbán Viktorék nagyon hittek benne, de csak bukdácsol a magyar ipar reménysége

Gyerekrablók tartják rettegésben az országot, kitört a pánik

Simor András megnevezte, ki lehet örökre hálás az MNB-s ügy miatt

Gulyás Gergely fontos bejelentést tett, ennyi pluszpénzt kapnak a nyugdíjasok az idén

Jönnek az új automaták, eltűnik a készpénz a bankokból

Jó kis botrány néz ki a Pfizernél

Emelkedett a 12 hónapos kincstárjegy aukciós átlaghozama

Elképesztő újítást vetett be a Windows: szó szerint elképesztő
