2014. kiemelkedő éve volt a turizmusnak, országos szinten a szállodák árbevétele több mint 10 százalékkal, 296 milliárd forintra nőtt. Rekordot döntött a szobák foglaltsága, az átlag 52 százalék volt, a bruttó átlagos szobaár 15,6 ezer forintot tett ki. A dinamikus javulás mellett is nagyon sok a tennivaló ahhoz, hogy az ágazat kihasználja az előtte álló jelentős növekedési potenciált - fogalmazott Niklai.
A szövetség elnöke lapunknak kifejtette, a pozitív tendenciák mellett is figyelembe kell venni, hogy vidéken, az elmúlt 14 év alatt, a fejlesztések dacára sem nőtt a külföldi turisták száma, igaz, ezek a fejlesztések nem voltak mindig kellően átgondoltak. Ugyanezen idő alatt a belföldi vendégek száma megduplázódott.
A Balaton vesztette el a legtöbb külföldit
A külföldiek vidékről való elmaradását leginkább a Balaton érezte meg, 15 év alatt a német nyaralók 45 százaléka morzsolódott le. Hévízen a rubel válsága és a politikai helyzet miatt maradtak el orosz beutazók 35 százalékkal csökkentve a vendégéjszakák számát. Az olyan nagyobb városokban pedig, mint Pécs, Debrecen vagy Szeged, összességében nagyon alacsony, 40 százalék körüli a foglaltság. Mindazonáltal néhány gyógy- és wellness szálló jó eredményeket produkál - tette hozzá Niklai Ákos.
A vidéki szállodák gyengébb eredményeit, a külföldiek távolmaradását Niklai részben a fejlesztések átgondolatlanságával, részben a műszaki felújítások elmaradásával, a helyi és az országos idegenforgalmi stratégia hiányával is indokolja. Mint lapunknak kifejtette, túl nagy az adókivonás, az Európában legmagasabbnak számító áfateher a színvonal javító fejlesztésektől és a minőségi munkaerő alkalmazásától vonja el a forrásokat.
Budapesten ugyanezen idő alatt ellentétes folyamatok játszódtak le, a kapacitás 40 százalékos bővülése mellett a külföldi vendégéjszakák száma 75 százalékkal nőtt, a belföldi utazók viszont egyelőre távol maradnak a fővárostól, az ő visszacsábításuk kihívás a szektornak - hangsúlyozta Niklai Ákos. Összességében egyébként 14 év alatt 60 százalékkal nőtt a vendégéjszakák száma.
2000 | 2014 | Változás (%) | |
Összes szobaszám | 42362 | 59287 | 140 |
vendégéjszaka | |||
. belföldi ezer fő | 4115 | 8106 | 197 |
. külföldi ezer fő | 7365 | 10266 | 139 |
Budapest szobasz. | 13062 | 18617 | 142 |
vendégéjszaka | |||
. belföldi ezer fő | 645 | 777 | 120 |
. külföldi ezer fő | 3846 | 6734 | 175 |
Vidék szobasz. | 29300 | 40670 | 138 |
vendégéjszaka | |||
. belföldi ezer fő | 3470 | 7329 | 211 |
. külföldi ezer fő | 3519 | 3532 | 100 |
Forrás: Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége |
A szállodai kapacitásokról szólva Niklai elmondta, a kategóriák szerinti összetétel a magasabb csillagszám felé tolódott, a 2000 évi 2,95 átlagos csillagszám 2012-re 3,6-ra nőtt, azóta pedig tovább emelkedett. Nőtt a szabadidős utazók aránya, az üzleti turistáké pedig csökkent.
Az ezredforduló óta átalakult a top 10 beutazó piacunk. kiesett Jugoszlávia, Japán és Hollandia, a helyükre Oroszország, Románia és Csehország lépett. A hagyományosan legnagyobb piacunkról, Németországból 14 év alatt 42,5 százalékkal csökkent a szállodai vendégéjszakák száma, ugyanakkor az orosz vendégek közel hatszor, a csehek majd kilencszer, a Romániából érkezők négyszer több vendégéjszakát töltenek Magyarországon.
A kereslet-kínálat, a vendégek összetételének változása nyomán csökkentek a nettó szoba árak. Ebben szerepe volt az áfa 12-ről 18 százalékra növekedésének is, amit a szállodák nem tudtak az áraikban érvényesíteni. A nettó szobaárak csökkenése miatt romlott a szállodák jövedelmezősége, a szolgáltatások minősége és a versenyképesség.
Ezt javasolja a szövetség
A továbblépés érdekében a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége összefogást szorgalmaz a kormányzat, az önkormányzatok és a turisztikai vállalkozások között. Sürgetik a magyar és a helyi turizmus stratégiák kidolgozását, a turizmus törvény megalkotását. Erősebb, nagyobb költségvetésű nemzetközi és helyi marketinget javasolnak, kapacitásbővítés helyett pedig az attrakciókra helyezik a hangsúlyt. Szükségesnek tartják a termékfejlesztést a magasabb költőképességű vendégek megnyerése érdekében. Fontosnak tartják a állalkozásbarát környezet kialakítását, a jogbiztonságot, a magánszállások működésének jogi szabályozását. A szövetség indokoltnak tartaná az áfa 5 százalékra csökkentését, emellett 6 százalékos kötelező marketing keretet javasolnak, a felszabaduló pénzt műszaki rekonstrukciókra, attrakciófejlesztésre, marketingre és a képzettebb munkaerő alkalmazására fordítanák a szállodák.