A tanácsadó immár ötödik éve követi a világ 326 legnagyobb kiskereskedőjének "globális lábnyomát" a Föld 200 nagyvárosában, hogy feltérképezze, milyen trendek fedezhetők fel terjeszkedésükben. A jelentés szerint a kereskedők 2011 során számos országban bővítettek: a kutatásban részt vevő országok 74 százalékába legalább egy új cég lépett be. A kiskereskedők globális jelenléte összességében 2,1 százalékkal nőtt az előző évhez viszonyítva, azt bizonyítva, hogy a kihívásokkal teli fogyasztói környezet ellenére továbbra is bővítik határokon átnyúló üzleteiket.
A vizsgálatban részt vett nemzetközi cégek 26,9 százaléka Budapesten is jelen van, ami az 52. helyet hozta a magyar főváros számára a listán, így 2011-es pozíciójához képet két helyezést javított. Graham MacMillan, a CBRE budapesti értékbecslési vezetője az elmúlt 12 hónapot különösen nehéz időszakként értékelte a magyarországi kiskereskedők számára, amikor sokan kényszerültek lehúzni a rolót. Ugyanakkor a nagy nevek közül pl. a Debenhams belépett a piacra, és számos népszerű divatmárka folytatta terjeszkedését, általában a leglátogatottabb bevásárlóközpontokban.
Ez a város az európai bővítés kulcspiaca
London (globális kereskedők jelenléte: 55,5 százalék) visszaszerezte abszolút elsőbbségét, miután tavaly osztozkodnia kellett a dobogó első fokán Dubai-jal. A brit főváros a 2011-es mini boom-nak köszönheti a javítást, a turisták költései is segítették a brit gazdasági növekedést, így a város továbbra is az Európába bővítést fontolgató külföldi kereskedők kulcspiaca.
Míg Dubai (a láncok 53,8 százalékával) továbbra is meghatározóan vonzó, a második helyre csúszott vissza, miután tavaly néhány kereskedő kivonult a piacról. New York (43.9 százalék) harmadik helye megmaradt, míg a számos új kereskedővel gyarapodó Moszkva (43,7 százalék) két helyezést javítva Párizs mellé zárkózott fel a negyedik helyre, megelőzve Hong Kong-ot és a 12.-ről 8. helyre ugró Kuvait City-t. A legjobb 20 város között tradicionális és feltörekvő piacok egyaránt vannak, jól példázva, mennyire globális a nemzetközi kiskereskedelem.
Az amerikaiak is ide tartanak
A legvonzóbb országokat vizsgálva az Egyesült Királyság áll az első helyen, mögötte szorosan következik az Egyesült Arab Emirátus és az Egyesült Államok. Negyedik Spanyolország, őt szorosan követi Kína; Franciaország és Németország egyaránt a hatodik. Oroszország, Olaszország és Szaúd-Arábia fér még a legjobb tíz közé. Az észak-amerikai kiskereskedelmi láncok a leginkább globalizált cégek, 73 százalékuk mind a három nagy régióban (Európa, Közel-Kelet és Afrika, az ázsiai és csendes-óceáni térség, illetve az amerikai kontinens) megtalálható. Az európai láncok 44 százalékáról, míg az ázsiaiak 23 százalékáról állítható mindez. Az amerikai cégek leginkább Londont kedvelik (64,7 százalékuknak legalább egy üzlete van a brit fővárosban), majd Dubai és Kuvait következik a listán.
Az amerikai divatmárkák megújult erővel terjeszkednek határaikon kívül, és egyre inkább Európára koncentrálnak - számos nagy márka sikeres elmúlt évekbeli belépésére építve. Néhány nagy név várhatóan a következő években szintén megjelenik a kontinensen.
A spanyol divatmárkával a többiek is mozdulnak
A legtöbb új kereskedőt Almati vonzotta; tavaly a kazahsztáni városban 18 új cég nyitotta meg üzletét. Ez főleg a nagy infrastrukturális beruházásoknak, köztük új bevásárlóközpontnak és a 2010-ben érkezett Inditex csoport bővítéseinek köszönhető, amely olyan nagy márkákat képvisel, mint a Zara, a Pull & Bear, a Massimo Dutti és a Bershka. A spanyol kereskedő színrelépése más új belépőket is felbátorított.
A lendületes fejlődést a bérek vásárlóerejének növekedése és az ország Oroszországgal és Fehéroroszországgal kötött vámuniója is támogatta. A kelet-európai városok között Moszkva (11 új belépő), Kijev (9 új belépő) és Varsó (6 új belépő) is a kiskereskedők kiemelt célpontjai, akik bővítéskor az erőteljes gazdasági növekedésre és a legjobb növekedési potenciállal rendelkező piacokra koncentrálnak.