Az FKT ülésén a nagy ügyekben nem értett egyet a kormány és a főváros, azonban "amíg van tárgyalóasztal, addig tárgyalni kell". Számukra azok a nagy ügyek, hogy a főváros hogyan lesz működőképes, ugyanis Budapest "fenntarthatatlan pályán" van - mondta Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes.
Hogyan stoppolnak be egy 150 milliárdos lyukat?
A kormány nem vonja vissza azt a "Budapest-adót" (ez a szolidaritási hozzájárulás az iparűzési adóbevételből, amit a főváros fizet be a központi költségvetésbe - a szerk.), amely 2020-ban, 2021-ben és 2022-ben a fővárostól nagyságrendileg 40 milliárd forintot von el, nem támogatják az újrakezdési adó bevezetését, valamint a főváros nem vehet fel az Európai Fejlesztési Banktól visszatérítendő fejlesztési támogatást.
A főpolgármester-helyettes közölte, hogy a gazdasági válság, a koronavírus-járvány és a kormányzati megszorítások eredményeként 2021-ben és 2022-ben 150 milliárdos lyuk keletkezik a főváros működésében. A kormányzati kompromisszumos ajánlatot nem tárgyalták ki, mert ebben a formájában még nem lehet róla dönteni - idézte Kis Ambrust az MTI.
A Lánchídra hatmilliárdot adnak, feltétellel
A FKT ülése után Fürjes Balázs elmondta, hogy a kormány hatmilliárd forintot fog a főváros rendelkezésére bocsátani, amit csak a Lánchíd felújítására fordíthatnak - idézte a hvg.hu. (Korábban is hatmilliárdot ígért a kormány, de erről egyelőre nem született kormányhatározat - a szerk.) A pénzt akkor utalja át a kormány, amikor az utolsó 6 milliárd forintot kell felhasználni, és csak akkor, ha a főváros vállalja, a híd 18 hónapnál hosszabb ideig nem lesz lezárva. (Az önkormányzatnak nagyságrendileg ennyi áfát kell majd az egész beruházás után befizetnie - a szerk.)
Megállapodtak abban, hogy kormányzati finanszírozásban megépül a budai fonódó villamoshálózat Műegyetem rakparti szakasza, a főváros pedig támogatását adta a Közlekedési Múzeum rozsdaövezeti fejlesztéséhez - írta az MTI.
A főváros továbbra sem akar több épületet a Városligetben
A főváros és a kormány nem tudott megegyezni a Nagykörút forgalmi rendjében és a Városliget fejlesztésének ügyében sem. A Nagykörúttal kapcsolatban a kormány azt szeretné elérni, hogy télen álljon vissza a két forgalmi sáv az autóknak, a járdán pedig ne vezessen kerékpárút. Karácsony Gergely ezzel kapcsolatban korábban elmondta, hogy nem valósítják meg, ugyanis a szemléletformálás szerinte nem évszakfüggő ügy.
Fürjes szerint a Liget-projektet érintően a főpolgármester közölte, nem változtat az álláspontján, nem fogadja el, hogy több épület legyen a Városligetben.
Másnak szabad, amit a fővárosnak nem
Fürjes a hvg.hu szerint elmondta, hogy a kormány nem enged, a főváros nem vehet fel 70 milliárd forintos hitelt, azonban bejelentette, hogy a kormány a Biodóm költségeit állja (a Biodóm eddig is kormányzati beruházás volt, a kormány több mint 40 milliárdot adott a fővárosi állatkertnek, amikor még Tarlós István volt a főpolgármester; a főváros nemrég lezárult átvilágítása után a városvezetés feljelentést tesz a fejlesztéssel kapcsolatos ügyek miatt - a szerk.).
Az ülésen az is kiderült, hogy a kormány mégis megépíti a Hermina-garázst a Városligetben a Vidámpark helyén, így az erre szánt pénzt mégsem fordítják a Biodómra - írta az MTI.
A kormány javaslata szerint finanszíroznák a Biodóm, a Gellért-hegyi Sikló, a rakpart és a budai fonódó villamosberuházás fejlesztését, amelyekre a főváros 55 milliárd forintot kér a közfejlesztési tanácsban, de ez az összeg nőhet, a lista bővíthető - közölte az államtitkár.
Kis Ambrus furcsállja, hogy a kormány vehet fel hitelt, Tarlós István ex főpolgármester vehetett fel hitelt, Karácsony Gergely viszont nem teheti meg ugyanezt. A főváros az Európai Fejlesztési Bank támogatási forrásából troli- és villamosbeszerzésekre fordítottak volna pénzt.